Instrumentace II. 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101INII1 | zápočet | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Zdeněk BARTOŠÍK, Slavomír HOŘÍNKA
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra skladby
Obsah
Cíl výuky:
Jedná se o dvousemestrální kurz, který lze absolvovat v prvním nebo druhém roce studia. Jeho vstupním předpokladem je zvládnutí problematiky organologie a rozšířených technik jednotlivých nástrojů a také akustických základů orchestrace.
Cílem je osvojení nových pohledů na orchestraci jako jedné ze složek komplexních kompozičních strategií. Základem je chápání orchestrace jako umění manipulace prostoru (ať už skutečného či virtuálního) skrze zvuk znějící v čase. Dále jsou studenti seznámeni s využitím technologií k analýze zvuku a využití jejich možností v hudební kompozici.
Tematické okruhy:
1/ Hudba v prostoru, prostor v hudbě
– prostorové slyšení člověka ve vztahu k orchestraci
– změna percepčního měřítka
– vzdálenost, velikost
– popředí / pozadí
– panorama, mediánní rovina
– hloubka (perspektiva)
– dozvuk (orchestrální pedál)
– dislokace, circum–space, elevace
– prostorová dramaturgie
2/ téma podle potřeby a zaměření studentů
Výsledky učení
Student je schopen uvažovat o orchestraci z různých úhlů pohledu, dokáže pracovat s vnějším i vnitřním prostorem hudební kompozice.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti na úrovni předchozích semestrů.
Literatura
Povinná literatura:
BRECH, Martha – PALAND, Ralph (eds.). Kompositionen für hörbaren Raum: Die frühe elektroakustische Musik und ihre Kontexte = Compositions for Audible Space: The Early Electroacoustic Music and its Contexts. Bielefeld: transcript Verlag, 2015.
OPLIŠTILOVÁ, IVA. Přeměna paradigmatu [online]. Živá hudba 2016/7. [cit. 2020-11-28]. Dostupné z: https://ziva-hudba.info/premena-paradigmatu/.
RATAJ, Michal – HOŘÍNKA, Slavomír – TROJAN, Jan – DVOŘÁK, Tomáš. Zvukoprostor – Prostorozvuk. Praha: Nakladatelství AMU, 2018.
Partitury analyzovaných děl
Doporučená literatura:
ADLER, Samuel. The Study of Orchestration. New York: Norton, 1989.
AUGOYARD, Jean-François – TORGUE, Henry. Sonic Experience: a Guide to Everyday Sounds. Montreal: McGill-Queens universiry Press, 2011.
DEL MAR, Norman. Anatomy of the Orchestra. London: Faber and Faber, 2009.
GIESELER, Walter – LOMBARDI, Luca – WEYER, Rolf-Dieter. Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle: Moeck, 1985.
KURZ, Ivan a kol. Orchestrace jako otevřený proces I.-III. AMU, Praha: Triga, 2009.
RASMUSSEN, Karl Aage - LAURSEN, Lasse. The Idiomatic Orchestra [online]. 2015. [cit. 2017-10-28]. Dostupné z: http://theidiomaticorchestra.net.
RYCHLÍK, Jan a kolektiv. Moderní instrumentace. Praha: Panton,1968.
SCIARRINO, Salvatore. Le figure della musica: da Beethoven a oggi. Milano: Ricordi, 1998.
ŠPELDA, Antonín. Akustické základy orchestrace. Praha: Panton,1967.
Hodnoticí metody a kritéria
Student v průběhu semestru vypracuje požadovaný počet krátkých studií k jednotlivým okruhům. Jejich předložení a min. 70% docházka je podmínkou k udělení zápočtu. Ověření dosažených znalostí probíhá ústně formou analýzy vybraných partitur z hlediska instrumentace a společné diskuse týkající se probrané látky.
Webová stránka předmětu
http://katedraskladby.hamu.cz/
Poznámka
není
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 15:30–17:00 | Slavomír HOŘÍNKA | Učebna Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Composition (MA) - from 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)