Instrumentace II. 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
101INII2 | zkouška | 3 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra skladby
Obsah
Cíl výuky:
Jedná se o dvousemestrální kurz, který lze absolvovat v prvním nebo druhém roce studia. Jeho vstupním předpokladem je zvládnutí problematiky organologie a rozšířených technik jednotlivých nástrojů a také akustických základů orchestrace.
Cílem je osvojení nových pohledů na orchestraci jako jedné ze složek komplexních kompozičních strategií. Základem je chápání orchestrace jako umění manipulace prostoru (ať už skutečného či virtuálního) skrze zvuk znějící v čase. Dále jsou studenti seznámeni s využitím technologií k analýze zvuku a využití jejich možností v hudební kompozici.
Tematické okruhy:
1/ Technologie a orchestrace
– seznámení s různými software sloužící k analýze zvuku
– tvůrčí přístup k analýze (počítač dělá jen to, co mu skladatel zadá)
– export a převod dat a možnosti jejich tvůrčího využití
– orchestrální resyntéza
2/ téma podle potřeby a zaměření studentů
Výsledky učení
Student je schopen uvažovat o orchestraci z různých úhlů pohledu, dokáže tvůrčím způsobem využít potenciálu moderních technologií.
Předpoklady a další požadavky
Znalosti na úrovni předchozích semestrů.
Literatura
Povinná literatura:
BRECH, Martha – PALAND, Ralph (eds.). Kompositionen für hörbaren Raum: Die frühe elektroakustische Musik und ihre Kontexte = Compositions for Audible Space: The Early Electroacoustic Music and its Contexts. Bielefeld: transcript Verlag, 2015.
OPLIŠTILOVÁ, IVA. Přeměna paradigmatu [online]. Živá hudba 2016/7. [cit. 2020-11-28]. Dostupné z: https://ziva-hudba.info/premena-paradigmatu/.
RATAJ, Michal – HOŘÍNKA, Slavomír – TROJAN, Jan – DVOŘÁK, Tomáš. Zvukoprostor – Prostorozvuk. Praha: Nakladatelství AMU, 2018.
Partitury analyzovaných děl
Doporučená literatura:
ADLER, Samuel. The Study of Orchestration. New York: Norton, 1989.
AUGOYARD, Jean-François – TORGUE, Henry. Sonic Experience: a Guide to Everyday Sounds. Montreal: McGill-Queens universiry Press, 2011.
DEL MAR, Norman. Anatomy of the Orchestra. London: Faber and Faber, 2009.
GIESELER, Walter – LOMBARDI, Luca – WEYER, Rolf-Dieter. Instrumentation in der Musik des 20. Jahrhunderts. Celle: Moeck, 1985.
KURZ, Ivan a kol. Orchestrace jako otevřený proces I.-III. AMU, Praha: Triga, 2009.
RASMUSSEN, Karl Aage – LAURSEN, Lasse. The Idiomatic Orchestra [online]. 2015. [cit. 2017-10-28]. Dostupné z: http://theidiomaticorchestra.net.
RYCHLÍK, Jan a kolektiv. Moderní instrumentace. Praha: Panton,1968.
SCIARRINO, Salvatore. Le figure della musica: da Beethoven a oggi. Milano: Ricordi, 1998.
ŠPELDA, Antonín. Akustické základy orchestrace. Praha: Panton,1967.
Hodnoticí metody a kritéria
Student v průběhu semestru vypracuje požadovaný počet krátkých studií k jednotlivým okruhům. Jejich předložení a min. 70 % docházka je podmínkou udělení atestace. Ověření dosažených znalostí probíhá ústně formou analýzy vybraných partitur z hlediska instrumentace a společné diskuse týkající se probrané látky.
Struktura hodnocení
aktivita na hodinách: 20 %
hodnocení vypracovaných studií: 40 %
ústní ověření znalostí: 40 %
Webová stránka předmětu
http://katedraskladby.hamu.cz/
Poznámka
není
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Composition (MA) - from 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)