Analýza oper 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
103AO3 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra zpěvu a operní režie
Obsah
Cíl výuky:
Zimní semestr se zaměřuje na české opery v období národního obrození, působení Františka Škroupa ve Stavovském divadle, vytvoření české operní školy v tvorbě Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka, vliv operní reformy R. Wagnera na české hudebně divadelní prostředí, dvojjazyčné prostředí Prahy, boj o prosazení národního jazyka.
Tematické okruhy:
- První česká intermezza v rámci italských barokních oper – F. A. Míča: O původu Jaroměřic 1730, K. Loos: O komínku nakřivo postaveném, hanácké opery, korunovační opery J. Fux: Costanza e Fortezza, J. D. Zelenka: Sub olea pacis, F. X. Brixi: Byl jest jednou kantor dobrý
- působení Jiřího Antonína Bendy v Gothě – singspiel Vesnický jarmark
- vznik samostatné opery v národním jazyce – F. Škroup: Dráteník (1826), literárně hudební rozbor díla se sledováním partitury
- B. Smetana: Prodaná nevěsta – 4 vrstvy díla od dvouaktové operety s mluvenými dialogy po plně prokomponovanou operu o třech dějstvích
- B. Smetana: Dalibor – boj o operu wagnerovského typu
- B. Smetana: Čertova stěna, A. Dvořák: Dimitrij – meyerbeerismus v české opeře
- A. Dvořák: Jakobín – typ záchranné opery (Rettungsoper, opera a sauvetage, vliv Francouzské revoluce na smýšlení romantiků
- Z. Fibich: Nevěsta messinská – světová témata v českých operách (předloha F. Schiller)
- A. Dvořák: Rusalka (H. Ch. Andersen) a Armida (Torquato Tasso: Osvobozený Jeruzalém), kosmopolitismus J. Vrchlického v Dvořákově hudebně dramatické tvorbě
Výsledky učení
Znalosti studenta zahrnují základní operní díla evropského hudebního divadla, vývojové zvraty a stylové proměny hudební historie od baroka až po současnost. Vnímá souvislosti historických událostí a jejich vliv na produkci hudebně dramatických děl.
Student zná základní světová a česká operní díla v dějinném kontextu, orientuje se v hudebních stylech, zná dramatické postavy jednotlivých děl, jejich charakter a vzájemné vztahy v proměnách zpěvoherní zápletky a především jejich psychologický vývoj. Student se orientuje v období národního obrození. Zná libretisty hlavních českých oper 19. století – např. Karel Sabina, Eliška Krásnohorská, Marie Červinková-Riegrová, Emanuel Züngel, Josef Wenzig apod.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BRANBERGER, Jan. Svět v opeře. Praha: Orbis, 1948.
BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Lidové noviny, Praha: 1999, ISBN 978-80-87950-66-1.
BURNEY, Charles. Hudební cestopis 18. věku. Praha: SHN, 1966.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudba. Praha: Panton, 1964.
Československý hudební slovník osob a institucí I a II. Praha: SHN, 1965.
HOLEČKOVÁ-DOLANSKÁ, Jelena. Vývoj a literatura zpěvu. Praha: AMU a Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
HOSTOMSKÁ, Anna a kol. Opera - Průvodce operní tvorbou. Praha: Svoboda, 1999, ISBN 978-80-205-0637-5.
Doporučená literatura:
BATTA, Andras a Sigrid NEEF, ed. Opera: composers, works, performers. H F Ullmann: 2009, ISBN 978-0841603844.
CELETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000, ISBN 80-7185-284-8.
FISCHER, Ludwig, ed. Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Bärenreiter 1994.
GRUN, Bernard. Dejiny operety. Bratislava: OPUS, 1961, ISBN 62-372-81.
KAMINSKI, Piotr. Mille et un Opéras.Paris, Librairie Arthème Fayard 2003, ISBN 978-2213600178.
KOBBÉ, Gustave. Tout l’Opéra dictionnaire de Monteverdi à nos jours, Paris: Robert Laffront 1999, ISBN 2221088808.
KUDĚLKA, Viktor. Perly paní O.-úvod do studia české operety. Praha: Supraphon, 1976.
NEJEDLÝ, Zdeněk. Dějiny opery ND I. a II. díl. Praha: Práce, 1949.
ORREY, Leslie a Rodney MILNES. Histoire de l‘ opéra. Paris, Édition Thames, Hudson SARI 1991, ISBN 978-2878110357.
RACEK, Jan. Česká hudba. Praha: SNKLU, 1958.
ROLLAND, Romain. Hudebníci minulosti. Praha: Aventinum, 1929.
SADIE, Stanley, ed. The New Grove Dictionary of Opera. London, Macmillan Reference Limited1992.
SMOLKA, Jaroslav a kol. Dějiny hudby. Praha: TOGGA, 2001, ISBN 80.902912-0-1.
ŠAFRÁNEK, Miloš. Divadlo B. Martinů. Praha: Supraphon, 1979.
ŠÍP, Ladislav. Česká opera a její tvůrci. Praha: Supraphon, 1983.
TROJAN, Jan. Dějiny opery. Díl II, Romantismus (19. století). 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 1981.
TYRREL, John. Česká opera. Brno: Opus musicum, 1992, ISBN 80-900314-1-2.
WARRACK, John Hamilton. Oxfordský slovník opery. Praha: IRIS Knižní klub, 1998. 611 s. ISBN 80-85893-14-2.
Hodnoticí metody a kritéria
K zápočtu - může být zadán rozbor opery včetně znalosti scénosledu, orchestrálního obsazení, hlasových oborů, vokálního rozsahu, intonační náročnosti, případného využití koloratury a jiných technických prostředků.
Požaduje se 75% účast na přednáškách
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje