Didaktika cembalové hry 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DCH1 | zápočet | 1 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra klávesových nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky je příprava studentů specializace Cembalo pro profesi pedagoga cembalové hry na ZUŠ. Obsah předmětu v tomto semestru vychází z propojení praktických interpretačních dovedností a teoretických znalostí studentů se současnými pedagogickými postupy. Opírá se o studium současných cembalových škol a srovnání jejich přístupu k výuce hry na cembalo.
Tematické okruhy
- hlavní faktory podmiňující úspěšné studium cembalové hry: rozvíjení hudební představivosti, koncentrace při cvičení i při uměleckém výkonu, vyvážení racionální a emocionální složky při studiu díla, práce s prameny i kritickými edicemi
- postupy při studiu cembalových skladeb ve všech stádiích jejich osvojení z hlediska interpreta i pedagoga
- přehled významných cembalových škol současnosti a jejich charakteristiky
- kombinace škol a výběr vyučovacích metod pro žáky různého věku
- rozvíjení specifických hudebních schopností a dovedností v cembalové výuce
- metodické postupy výuky cembala z hlediska nástrojové techniky
- práce s notovým textem a hra z not
- repertoár žáka na základním stupni vzdělávání a skloubení jeho základních elementů ve vyučovací hodině
- koncertní vystoupení, problematika trémy
Výsledky učení
- student si rozšířil obzory v oblasti teoretických a praktických znalostí z oblasti pedagogiky hry na cembalo
- student je schopen srovnávat svoje dosavadní postupy při studiu skladeb s názory vynikajících umělců a pedagogů a zdokonalovat se díky tomu ve své vlastní praxi
- student získal informace o postupech při vedení žáka při studiu skladeb i při jejich prezentaci, dokáže je propojit se svým vlastním názorem na danou problematiku a srozumitelně je formulovat
- student získal základní přehled o současných školách hry na cembalo
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná studijní literatura:
KROLL, Mark. Playing the harpsichord expressively: a practical and historical guide. Lanham, Toronto, Oxford: Scarecrow Press, 2004, 121 stran. ISBN 978-0-8108-5032-3.
ŽĎÁRSKÁ, Petra; DLABAČOVÁ Olga, NIKOLOVA CHRISTOVA Ilijana, WALDAUFOVÁ Marie – Podněty k výuce hry na cembalo. Plzeň. Západočeská univerzita, 2020, ISBN 978-80-261-0916-7. Dostupné z: https://drive.google.com/file/d/1WkAeHft7Ksjl8rQIUaSydtM0aJCr-up-/view
Doporučená studijní literatura:
Součástí literatury je v tomto semestru studium v současné praxi užívaných cembalových škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a statí. Dále studium vybraných kapitol zahraničních metodik poskytujících srovnání pohledu různých autorů na jednotlivé oblasti výuky.
BOXALL, Maria. Cembalo-Schule: ein Grundlehrung für das Spiel auf dem Cembalo oder Spinett unter Verwendung von Literatur aus dem 16. bis 18. Jahrhundert. Mainz: Schott, 1981, 83 s. ISMN M–001-07289-2.
BOXALL, Maria. Harpsichord method: based on 16th – to 18th-century sources. Mainz: Schott, 2005, 82 s. ISMN M-2201-0900-3.
DUBAR, Anne. Méthode de Clavecin: Première Année. Vol. 1, Semaines 1 à 16. Paris: Notissimo, 1998, 36 s. ISMN M-2316-0928-8.
DUBAR, Anne. Méthode de Clavecin: Première Année. Vol. 2, Semaines 17 à 32. Paris: Notissimo, 1998, s. 37-69. ISMN M-2316-0929-5.
HAVASOVÁ, Kato. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7
LENGELLÉ, Françoise; MARMIN, Françoise; MORABITO, Laure; ZYLBERAJCH, Aline. 10 ans avec le clavecin. Paris: Cite de la musique, 1996, 101 s. ISBN 2-906460-50-8.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 1, First year. 2016, 79 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 2, Second year. 2016, 28 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 3, Third year. 2016, 56 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 4, Fourth year. 2016, 88 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 5, Fifth year. 2016, 54 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 6, Sixth year. 2016, 69 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 7, Seventh year. 2016, 42 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 8, Eighth year. 2016, 228 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 9, Ninth year. 2016, 153 s.
MENTO, Frank. Harpsichord method. Volume 10, Tenth year. 2017, 238 s.
ROSENHART, Kees. The Amsterdam Harpsichord Tutor. Volume I. Third ed. Amsterdam: Muziekuitgeverij Saul B. Groen. 1989, 74 s.
ROSENHART, Kees. The Amsterdam Harpsichord Tutor. Volume II. Second, rev. ed. Amsterdam: Muziekuitgeverij Saul B. Groen. 1987, 73 s.
SIEGEL, Richard. Apprendre à toucher le clavecin: un choix ďexercices et de pièces pour débutants en deux volumes. Volume 1. Paris: Heugel, 2007, 59 s. ISMN M-047-33874-7.
SIEGEL, Richard. Apprendre à toucher le clavecin: un choix ďexercices et de pièces pour débutants en deux volumes. Volume 2. Paris: Heugel, 2007, 60 s. ISMN M-04-33876-1.
SIEGEL, Richard. Répertoire pour le clavecin: en deux volumes. Volume 1. Paris: Heugel, 2011, 41 s. ISBN-13: 978-0047338854.
SIEGEL, Richard. Répertoire pour le clavecin: en deux volumes. Volume 2. Paris: Heugel, 2011, 64 s. ISBN-13: 978-0047338861.
ZIMMER, Catherine.; GROLLEMUND, Yves. Des Lys Naissants: Initiation au clavier et à la basse continue. Vitrey: Van de Velde, 2002, 96 s. ISMN M-56005-228-1.
Pomůcky:
Pomůcky a hudební hry, které se stále proměňují podle aktuálního vývoje cembalové pedagogiky.
Využívány jsou rovněž aktuální nahrávky z dětských vystoupení, soutěží a pedagogických seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě splněné docházky a přednesení referátu o rozsahu 2 NS.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Klávesové nástroje (Bc) - Cembalo od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Klávesové nástroje (Mg) - Klavír od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Varhany od 2022/23 (Volitelné předměty)