Didaktika klavírní hry 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104DKLH1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra klávesových nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Příprava studentů, klavírních interpretů, pro profesi pedagoga klavírní hry.
Obsah předmětu v tomto semestru vychází z propojení praktických interpretačních dovedností a teoretických znalostí studentů se současnými pedagogickými postupy. Opírá se o studium názorů a reflexe uměleckých výkonů vynikajících pedagogů a klavíristů 20. století do současnosti. Zabývá se základními psychologickými aspekty a faktory úspěšného studia klavírní hry, postupy při studiu klavírních skladeb a přípravy a realizace koncertního vystoupení z hlediska interpreta i pedagoga.
Tematické okruhy:
- hlavní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry: rozvíjení hudební představivosti, koncentrace při cvičení i při uměleckém výkonu, vyvážení racionální a emocionální složky při studiu díla
- postupy při studiu klavírních skladeb ve všech stádiích jejich osvojení z hlediska interpreta i pedagoga
- koordinace zvukové představivosti s hrou na klavír – neurofyziologické aspekty hry na nástroj
- koncertní vystoupení, problematika trémy
- zkvalitňování paměti při studiu a provedení klavírních skladeb
- prevence profesních onemocnění klavíristů
- diagnostika talentu
- světová odborná literatura zabývající se teorií klavírní interpretace
- záznamy lekcí vynikajících osobností v oblasti klavírní interpretace a pedagogiky
- konfrontace vlastních postojů se zkušenostmi předních pianistů minulosti i současnosti
Výsledky učení
- student má rozšířenou znalost teoretických a praktických kontextů, v nichž se osvojují a prezentují klavírní skladby
- student je schopen srovnávat svoje dosavadní postupy při studiu skladeb s názory vynikajících umělců a pedagogů a zdokonalovat se díky tomu ve své vlastní praxi
- student je obeznámen se základními znalostmi o neurofyziologických procesech, které mu mohou v interpretační praxi a pedagogické práci usnadnit dosažení efektivnějších výsledků
- student nejen získal informace o postupech při vedení žáka při studiu skladeb i při jejich prezentaci, ale dokáže je také propojit se svým vlastním názorem na danou problematiku a srozumitelně je formulovat
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KOGAN, Grigorij Michajlovič. Práca pianistu. Bratislava: DIVIS, 2009. ISBN 978-8089454-00-6.
KOGAN, Grigorij Michajlovič. Před branou mistrovství. Praha: NAMU, 2012. ISBN 978-807331-227-5.
LHÉVINNE, Josef Alexandrovič. Základné principy klavírnej hry. Bratislava: VŠMU, 2016. ISBN 978-80-89439-93-5.
NEJGAUZ, Genrich Gustavovič. O umění klavírní hry. Praha: NAMU, 2019. ISBN 978-80-731-515-3.
Doporučená literatura:
ELDER, Dean. Pianists at Play. Londýn: Kahn-Averill, 1986. ISBN 978-1871082104.
HAVASOVÁ, Kato. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.
HOFMANN, Josef. Piano Playing. New York: Dover, 1976. ISBN 978-1347226087.
CHASINS, Abram. Hovory o pianistech. Karlovy Vary: Ego-press, 1996.
JŮZLOVÁ, Věra. Práce u klavíru. Praha: Supraphon, 1982.
JŮZLOVÁ, Věra. Etudy o klavíru: interpretace : technika : pedagogika : estetika. Praha: Supraphon, 1987.
MACH, Elyse. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. New York: Dover, 2012. ISBN 978-0396088509.
MEDTNER, Nikolaj Karlovič. Každodenní práce klavíristy. Praha: ELFA, 2005. ISBN 80-86439-08-9.
ŠIMONKOVÁ, Dagmar. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SPN, 1986.
ŠMIDT-ŠKLOVSKAJA, Anna. O výchově pianistických návyků. Karlovy Vary: EGO-PRESS, 1996.
Audio / Video
EDELMANN, Claude. Un violon dans la tête [videozáznam na VHS]. Filmový dokument z roku 1992. Paříž: La Sept video, 1992.
LISTER-SINK, Barbara. Freeing the Caged Bird [videozáznam na DVD]. Winston-Salem: Wingsound International, 2005.
Audio a video záznamy prezentované vyučujícím v rámci přednášek a doplňující referáty studentů podle aktuálního výběru.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě prověření znalostí a dovedností vycházejících z tematických okruhů tohoto semestru a přednesení referátu o rozsahu 2 NS.
Další požadavky: aktivita ve výuce, docházka minimálně 90 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:30–14:00 | Alena VLASÁKOVÁ | Učebna 1036 (HAMU) Lichenštejnský palác |
Zahájení výuky 7.10. 2024 | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Klávesové nástroje (Bc) - Klavír od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Klávesové nástroje (Bc) - Klavír- SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Klávesové nástroje (Mg) - Klavír od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Cembalo - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Mg) - Varhany od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Komorní hra (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)