Hra na violoncello 3
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
105HNV3 | zápočet | 9 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 207 až 252 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Mikael ERICSSON, Michal KAŇKA, Miroslav PETRÁŠ, Tomáš STRAŠIL
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Hra na violoncello je klíčovým studijním předmětem specializace Violoncello v rámci studijního programu Strunné nástroje. Cílem předmětu Hra na violoncello 3 je posilovat technickou zdatnost studenta a postupně rozvíjet jeho schopnost individuální hudebního projevu. Student poznává další moderní i historické nástrojové techniky. Rozvíjeny jsou zdravé fyziologické a psychologické návyky spojené s cvičením, studiem a veřejným provozováním hudby. Tyto dva semestry mají za cíl rozvoj studentových schopností pro interpretaci hudby romantické.
Tematické okruhy:
- doplňování a prohlubování instrumentálních dovedností získaných na středním stupni vzdělání
- systematická práce na vlastní umělecké tvorbě tady především ve stylu vibrata, rozechvění celého nástroje v plné barvě ale s maximálními kontrasty.
Student si musí v této fázi nástrojového vzdělávání, pod správným dohledem, najít a osvojit techniku uvolňování extrémně namáhaných částí rukou, zvláště pak ramene.
- práce na zvládnutí virtuózní techniky – systém uvolňování při hře ve velkém tónu
Výběr repertoáru ve vztahu k individuálním schopnostem a potřebám studenta.
- příprava a ročníkového koncertu v rozsahu poloviny recitálu
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, individuálního nácviku a zkoušek.
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem.
- student je vybaven technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení náročnějšího a rozsáhlejšího hudebního repertoáru v porovnání s prvním ročníkem.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.
Stupnice v rozsahu čtyř oktáv, nyní se zaměřením na trénink tlaku smyčce u špičky, postupně cvičit páku palce, kloubu – nebezpečí natažení šlachy. V terciích a sextách se náročnost ještě zvyšuje.
Sólová literatura:
BACH, Johann Sebastian: Suita d moll č. 2, Preludium Sarabanda, Menuety
CASSADÓ, Gaspar: Suita pro sólové violoncello, Preludio, Fantasia-Sardana, Danza Finale
Etudy:
GRUTZMACHER, Friedrich: op. 38 č. 13 a 14
POPPER, David: op. 73 č. 6, 7
Přednesové skladby s klavírem:
MARTINŮ, Bohuslav: Variace ne slovensou lidovou píseň
SUK, Josef: Balada a Serenáda op. 3
Koncert:
SAINT-SAËNS, Camille: Op. 33 a moll, Allegro appasionato op. 43
GOENS, Daniel van: Scherzo
ČAJKOVSKIJ, Petr iljič: Nocturno op. 4, Pezzo capricioso op. 62
Další studijní literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru, a to na základě talentu, dovedností a profesního zájmu studenta, popř. specializace pedagoga.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v hodinách, účast v Semináři strunných nástrojů v roli interpreta, přehrávka předem zadaných skladeb ve formě zápočtové zkoušky za zimní semestr před komisí pedagogů katedry – 1 stupnice, 2 etudy, 2 části ze Suit pro violoncello sólo J. S. Bacha.
Další požadavky: docházka minimálně 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty hlavní)