Didaktika / Vyučovatelská praxe vysokých smyčců 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
105VPVS1 zápočet 1 6 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jindřich PAZDERA

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřich PAZDERA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra strunných nástrojů

Obsah

Cíl výuky:

Cílem předmětu Didaktika / Vyučovatelská praxe vysokých smyčců je doplnění a shrnutí vědomostí získaných v 5. – 6. ročníku konzervatoře a jejich podstatné rozšíření, potřebné pro získání kvalifikace k výuce nejen na základním, ale i na středním stupni škol. Jde nejen o teoretickou, ale i praktickou přípravu studentů na kvalifikovanou a hodnotnou pedagogickou práci.

Vyučovatelská praxe probíhá na ZUŠ Stodůlky, na Konzervatoři v Praze nebo na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.

Tematické okruhy:

Porozumění hudebnosti

Fungování senzomotoriky a procesů učení

Ontogeneze vzniku ovládaných pohybů

Vlivy kineziologie na herní dovednosti

Jednolitost a koordinace činnosti hráčových rukou

Vůdčí role sluchu a pravé ruky

Akustické a psychologické základy intonace

Detailnější rozbor jednotlivých hráčských technik

Výběr repertoáru a výukového materiálu, role jeho jednotlivých složek

Naučení dovedností výuky na základě fyzického kontaktu se žákem, přenosu herních pocitů.

Individuální práce s každým studentem, práce s modelovými žáky.

Výsledky učení

dokáže specifikovat metody k dosažení synchronizace pravé a levé ruky

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

PAZDERA, Jindřich. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Třetí vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2015. ISBN 978-80-7331-349-4.

Doporučená literatura:

GALAMIAN, Ivan. Principles of Violin Playing & Teaching. Dover Publications, 2013. ISBN 0486498646

JANKELEVIČ, Jurij. Výměny poloh, BRNO: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 1992.

KOGAN, Grigorij Michajlovič. Před branou mistrovství: psychologické předpoklady úspěšnosti hudebníkovy práce. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-227-5.

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test obsahující otázky ze základních okruhů vyučovacích činností, aktivní účast ve výuce, diskuse ověřující základní znalosti studenta v oblasti didaktických zásad a metodických postupů používaných při výuce hry na housle a violu. Student prezentuje vlastní názor na řešení jednotlivých problémů v procesu výuky a osvojuje si základní didaktické zásady a dovednosti, získání zručností v oblasti výuky na bázi přenosu pocitů.

Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží e-mailem od vyučujícího.

Další požadavky: docházka minimálně 80 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů