Orchestrální party a sóla klarinetu 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106PKR6 | zkouška | 1 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dechových nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Předmět Orchestrální party a sóla klarinetu bezprostředně souvisí s předmětem Hra v orchestru. Jeho cílem je individuální příprava klarinetových partů především po stránce technické a nátiskové, rozvíjení pohotové orientace při hře z listu. Svým zaměřením rozšiřuje spektrum studentových znalostí a dovedností o ty, které podmiňují jeho případné budoucí uplatnění v profesi sólisty a orchestrálního hráče. Důraz je kladen na flexibilitu technického zvládnutí skladeb v co nejkratším čase a ovládnutí způsobu hry v symfonickém orchestru, nástrojové a interpretační zvládnutí skladeb orchestrálního repertoáru i schopnosti transpozic. V určeném časovém úseku se rozvíjí technika a kvalita přednesu hry, přispívající ke kvalitní prezentaci studenta v předmětu Hra v orchestru či příprava na konkurz do profesionálního orchestru.
Tematické okruhy:
- orchestrální party a sóla klarinetu v dílech českých skladatelů nebo se modifikuje dle dramaturgického plánu orchestru HAMU a povinných skladeb jednotlivých výběrových řízení do profesionálních orchestrů. Partitury a orchestrální party děl barokní, klasické, romantické a moderní epochy
- partitury a orchestrální party děl barokní, klasické, romantické a moderní epochy
Výsledky učení
- student si osvojil efektivní a odborně vhodnou techniku studia, nácviku a zkoušek.
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
- student vykazuje pokročilou míru samostatnosti při nácviku studovaných skladeb; je schopen analyzovat technické a interpretační problémy
- identifikuje celou řadu uměleckých kontextů a prostředí a odpovídajícím způsobem na ně reaguje
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Uvedená literatura je studována bez ohledu na vydavatele. Je přínosem, že si student sám vybírá, které vydání preferuje, a na hodinách či semináři se pak jednotlivé vydání porovnávají a ve vzniklé diskusi se ukazuje vliv na interpretaci těchto jednotlivých vydání.
Přidělená studijní literatura se řídí i dramaturgickým plánem orchestru HAMU a povinných skladeb jednotlivých výběrových řízení do profesionálních orchestrů.
Příklad repertoáru:
SMETANA, Bedřich. Prodaná nevěsta, Má vlast, Hakon Jarl
DVOŘÁK, Antonín. Symfonie č. 1 – 9, Koncert pro violoncello, Slovanské tance, Serenáda pro dechové nástroje
SUK, Josef. Asrael, Radúz a Mahulena, Zrání, Pohádka
JANÁČEK, Leoš Taras Bulba, Glagolská mše, Simfonietta
MARTINŮ, Bohuslav. Symfonické fantasie
MOZART, Wolfgang Amadeus. Symfonie č. 39 a 40
BEETHOVEN, Ludwig van. Symfonie č. 1 – 9, Fidelio
BARTHOLDY, Felix Mendelssohn. Sen noci svatojánské, Symfonie č. 1 – 4
SCHUBERT, Franz. Symfonie č. 8 a 9
BERLIOZ, Hector. Fantastická synmfonie
FRANC. Césare. Symfonie d moll
BRAHMS, Johannes. Symfonie č. 1 – 4
BORODIN, Alexandr. Polovecké tance
ČAJKOVSKIJ, Petr Iljič. Symfonie č. 1 – 6, Mozartiana, Italské capriccio
KORSAKOV, Nikolaj Rimskij. Šeherezáda, Španělské capriccio
STRAUSS, Richard. Enšpíglova šibalství
SIBELIUS, Jean. Symfonie č.1
MAHLER, Gustav. Symfonie č. 1 – 9
RESPIGHI, Ottorino. Římské pinie
DEBUSSY, Claude. Moře, Nocturna
RAVEL, Maurice, Španělská rapsodie, Bolero, Dafnis a Chloe, Náhrobek Couperinův
STRAVINSKIJ, Igor. Pták Ohnivák, Svěcení jara, Petruška
PROKOFJEV, Sergej. Symfonie č. 1 a 5, Péťa a vlk, Romeo a Julie
ŠOSTAKOVIČ, Dmitrij. Symfonie č. 1, 5, 7 – 10
BARTÓK, Béla. Koncert pro orchestr
KODÁLY. Zoltán. Tance z Galanty
GERSHWIN, George. Rapsodie v modrém
DUKAS, Paul. Čarodějův učeň
Další literatura bude upřesněna vyučujícím v průběhu semestru s ohledem na talent a individuální dovednosti studenta a v souladu s aktuálním repertoárem předmětu Hra v orchestru 6.
Hodnoticí metody a kritéria
V šestém semestru je podmínka zkoušky 80 % docházky a zvládnutí studované literatury. Přehrávka vybraných orchestrálních partů před komisí katedry. Hodnotí se schopnosti technické, intonační a interpretační.
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dechové nástroje - Klarinet (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty)