Didaktika a metodika dějin a teorie tance 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DMDT1 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Předmět se zabývá problematikou výuky dějin a teorie tance především na konzervatořích, případně na dalších typech škol. Zahrnuje přednášky a semináře, ve kterých studenti prezentují samostatnou práci. Na předmět navazuje Pedagogická praxe dějin a teorie tance. V prvním semestru je náplní seznámení s hlavními problémovými okruhy obecné didaktiky a didaktiky dějepisu a jejich aplikací na dějiny a teorii tance. Cílem předmětu je poskytnout teoretická východiska a principy pro organizaci a formulování obsahu výuky v oblasti teorie a dějin tance, postižení specifických rysů výuky těchto předmětů.
Tematické okruhy:
I.Obecná didaktika
Cíle vyučování; obsah výuky; vztah učitele a žáků; organizační formy výuky; výukové metody; didaktické zásady; kurikulum a didaktické dokumenty; plánování a příprava práce učitele; materiálně didaktické pomůcky; diagnostika a hodnocení vědomostí žáků.
II.Oborová didaktika dějepisu jako východisko didaktiky dějin tance
Vztah historického poznání a obsahů výuky dějepisu; informativní a formativní složka; interdisciplinární a intradisciplinární koordinace; cíl dějepisu; úkoly předmětu; práce učitele a formulování obsahu výuky, příprava na výuku; učebnice; metodika dějepisu.
III.Didaktika a metodika dějin a teorie tance
- výuka dějin a teorie tance – její místo ve vzdělávacím procesu, cíle výuky
- obsah výuky – tvorba kurikula, srovnání s příbuznými disciplínami
- místo předmětu Dějiny a teorie tance v programech konzervatoří, mezipředmětové vztahy
Témata seminárních prací:
Rozpracování cílů dějin a teorie tance (obecné, pro jednotlivé ročníky tanečních konzervatoří, jednotlivé tematické bloky)
Analýza učebnic – z oblasti dějin tance a příbuzných oborů (dějiny divadla, dějiny hudby, dějiny výtvarných umění, obecné dějiny)
Referát z odborné literatury
Výsledky učení
Student získá teoretické vědomosti z oblasti didaktiky (obecné a oborové), osvojí si didaktické principy, jejich aplikaci při řešení seminárních úkolů; seznámí se s odbornými texty a materiály.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 9788072906444.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Vyd. 1. Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
Materiály z elektronických zdrojů – webové stránky tanečních konzervatoří (informace o koncepci výuky, studijní plány apod.); dokumenty vztahující se k oblasti školství (zákony a předpisy a jiné materiály ve vztahu ke studované problematice)
Učebnice dějepisu a dějin umění a jednotlivých uměleckých oborů, učební pomůcky (přehledy, obrazové materiály apod.)
Učebnice dějin tance/baletu
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet student získá za průběžnou samostatnou činnost a vypracování písemné práce na zadané téma
Účast ve výuce min. 75 %
Studium a reflexe odborné literatury
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)