Didaktika a metodika KT 9

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DMKT9 zápočet 3 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Mahulena KŘENKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Mahulena KŘENKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Cíl výuky:

Předmět nabízí systematický rozvoj všech doposud probíraných prvků na základě systému A. J. Vaganovové, zvláštní důraz je kladen na práci s dynamikou a energií pohybu, práce s napětím a uvolněním. Pohyb v klasickém tanci učí vnímat hlouběji než pouze jako techniku na základě určité formy.

Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci osnov 7. a 8. ročníku, které jsou již velmi technicky náročné a následně směřují k výuce v profesionálních tanečních souborech.

Hudební doprovod je velmi rozmanitý a tempo některých kombinací je již velmi rychlé.

Smyslem procvičování a analyzování jednotlivých prvků, včetně vedení celé lekce, je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.

Důraz je kladen na individuální přístup ke každému studentovi.

Tematické okruhy:

Využití „Franklinovy metody“ a Taneční medicíny.

Rozbor, analýza a nácvik nových prvků a´la barre a au milieu v rámci osnov 7. a 8. ročníku osmileté taneční výuky.

Analýza pedagogické prezentace a vzájemná zpětná vazba, jak od pedagoga, tak od studentů.

a´ la barre:

au milieu:

Výsledky učení

Student rozvíjí praktickou i teoretickou znalost metodiky klasického tance základní, střední a středně pokročilé etapy výuky (1. - 8. ročník). Budoucí taneční pedagog začíná pracovat v rámci technicky nejnáročnější etapy výuky, pomalu se začíná připravovat na výuku profesionálních tanečních umělců v oboru klasického tance. Je schopen vést samostatně hodinu klasického tance v rámci pokročilé etapy výuky.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.

VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.

Doporučená literatura:

GRANT, Gail. Technical manual and dictionary of classical ballet. 2. revised edition. New York: Dover Publications, 1967.

KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.

KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.

SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006.

WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.

GASTON, Marilyn: Ballet Pedagogy, Create Space Independent Publishing Platform, 2017.

E-learning: https://www.moodle.amu.cz

YOU TUBE – odkazy k daným tématům

Bakalářské a magisterské diplomové práce

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě praktické a teoretické znalosti prvků à la barre a au milieu v rámci osnov

  1. a 8. ročníku osmileté taneční výuky a jejich metodického rozboru.

Další požadavky:

-tvorba portfolia, plnění dílčích úkolů - reflexe, recenze, reporty

-docházka 80 %, aktivita ve výuce

-hospitace - studenti minimálně jedenkrát za semestr navštíví trénink KT v profesionálním taneční souboru (divadlo, company atd.) dále navštíví některou z profesionálních tanečních škol – konzervatoří, shlédnou pomocí YouTube tréninky KT světových profesionálních tanečních souborů

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost H2041
bílý sál

(Hartigovský palác)
KŘENKOVÁ M.
14:15–15:45
(přednášková par. 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 14:15–15:45 Mahulena KŘENKOVÁ bílý sál
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů