Didaktika a metodika MST 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DMMT2 zkouška 3 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Helena ARENBERGEROVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Didaktika a metodika MST 2 tvoří teoretické seznámení a pohybové zkoumání konkrétních témat. Nabízí se zde prostor pro hledání způsobů, jak možnosti pohybového zkoumání uchopovat a jak z takto získaných poznatků a pohybových zkušeností vytvářet jednoduché nebo složitější pohybové formy tak, aby přes svoji formu zpětně podněcovaly funkční obsah.

Konkrétními tématy pro zkoumání jsou pohybové principy moderních a současných tanečních technik a jejich specifické pohybové kvality. Jako forma pro pohybové zkoumání se využívá tematické improvizace, pohybové hry, taneční vazby či různých dotykových technik. Součástí studia je i sledování české a zahraniční taneční scény.

Předmět úzce souvisí s obsahem výuky předmětů Pedagogický proseminář a Trénink MST.

Cílem předmětu je osvojení si dovedností, jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.

Obsah předmětu tvoří zkoumání témat:

Vědomé vnímání prostoru

Funkční postavení a vědomé vnímání těla v klidu a pohybu

Těžiště a jeho pohyb v prostoru

Centrum a periferie (vzorec otevírání a zavírání)

Základní pohybové vzorce: principy: uvolnění/odtlačení a dosahování/ přitáhnutí

Pohybové kvality, svalový tonus, účinné a neúčinné napětí v těle

Spirály

Výsledky učení

Student prakticky i teoreticky chápe principy moderních tanečních technik a dokáže je využívat v pedagogické praxi na základní úrovni. Dokáže rozeznat zásadní chybné postupy a navrhnout optimální řešení s ohledem na cílovou skupinu.

Předpoklady a další požadavky

korekvizity - pedagogický seminář 2

Literatura

Povinná literatura

ČERVENKOVÁ, Renáta a Pavel KOLÁŘ. Labyrint pohybu. 1. Praha: Vyšehrad, 2018. ISBN 978-80-7429-975-9.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering: (základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdelávania). 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2013. 166 s. ISBN 978-80-89439-50-8

Doporučená literatura

BALES, Melanie a NETTL-FIOL, Rebecca, ed.: The Body Eclectic, Evolving Practices in Dance Training, University of Illinois, 2008. ISBN 978-0252074899.

BREMSER Martha and SANDERS, Lorna, ed.: Fifty Contemporary Choreographers, 2nd Edition, Routledge, 2011. ISBN 978-0252074899.

FRANKLIN, Eric N., Dynamic aligment through imagery. 2nd edition, Champaign, Human Kinetics, c2012,ISBN 978-0736067898.

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

GRUBINGER, Lenore, Neurodevelopmental Movement Patterns and The Central Nervous System, Chart and User Guide, 2001.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

Doporučená videa

Pavel Kolář: Posturální funkce a jejich význam ve sportu

https://www.youtube.com/watch?v=Ziz_CdqbEvg&t=766s

Pavel Kolář: Testování a rozvoj ideomotorických funkcí ve sportu

https://www.youtube.com/watch?v=bYh28a2pBdE

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouška je udělena na základě aktivní docházky, ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, úrovně fyzického zvládnutí obsahu předmětu, prezentace vlastních technických cvičení, pohybových či tanečních her dle určené věkové kategorie na jedno zadané téma. Student rovněž doloží ukázky z hudby nebo výtvarného umění, které jím vybrané a zpracované téma reflektuje.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba vlastního portfolia.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost H2041
bílý sál

(Hartigovský palác)
ARENBERGEROVÁ H.
16:00–17:30
(paralelka 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 16:00–17:30 Helena ARENBERGEROVÁ bílý sál
Hartigovský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů