Didaktika a metodika MST 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DMMT5 zápočet 4 4 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Libuše OVSOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Didaktika a metodika MST 5 a skládá se ze dvou vzájemně se doplňujících částí, teoretické a praktické. Teoretická část směřuje k systematickému rozšiřování odborných znalostí z oblasti metodiky současných tanečních a pohybových systémů, rozborem jejich základních pohybových principů i didaktických postupů. Součástí předmětu jsou také praktická cvičení, sloužící k ověření teoretických informací a upevnění pedagogických dovedností v rámci samostatně vedené výuky konkrétním studentem pod supervizí pedagoga. Ve výuce je kladen důraz na způsob výstavby praktických lekcí různého typu, na zdatnost logicky řadit jednotlivé taneční prvky a smysluplně je propojovat v tanečních vazbách, určených pro různé úrovně interpretů.

Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem MST, Trénink MST.

Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, podpora a upevnění pedagogické zdatnosti, vlastní kreativity, pohybového výzkumu a základní analýzy.

Tematické okruhy:

Vymezení pojmu současný tanec:

Centrum těla jako opora stability těla

Koncept propojení temeno – kostrč a jeho uplatnění v pohybu

Propojení centra a periférií (pohybové vzorce)

Dynamický alignment vycházející z funkčních vztahů mezi jednotlivými částmi těla ve statické poloze ale i v pohybu

Výsledky učení

Student získá základní přehled postupně o všech zásadních tématech a principech z oblasti současného tance, a praktické dovednosti, týkající se systematické a logické výstavby hodiny. Dokáže pracovat s imaginací. Student si vyhledává a shromažďuje informace z doporučené literatury, shromažďuje vlastní inspirační zdroje pro oblast tanečně-pohybovou i hudební. Vše si zaznamenává do svého portfolia. Student ovládá a již efektivně využívá základní terminologii oboru. V diskusi student dokáže zaujmout stanovisko ke zvolené problematice a obhájit ho. Prokáže, že uvažuje o zvoleném tématu v širším kontextu.

Předpoklady a další požadavky

korekvizity: pedagogický seminář MST 3

Literatura

Povinná literatura:

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

POLÁKOVÁ, Marta. Dynamické telo: súčasný prístup k pohybu. 1. časť. 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2013. 117 s. ISBN 978-80-89439-39-3.

POLÁKOVÁ, Marta. Dynamické telo súčasný prístup k pohybu: 2. časť. 1.vyd Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-89439-63-8.

MATHESON, Katy. Breaking boundaries.Sestion Eight. s. 220. In: Dance as a theatre art: source readings in dance history from 1581 to the present. 2nd ed. Editor Selma Jeanne Cohen. Princeton, N.J.: Princeton Book Company, c1992, ix, 271 s. Dance Horizons book. ISBN 9780871271730.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

GILOVÁ, Karolína. Základní pohybové vzorce a jejich využití v taneční pedagogice. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.

MATYSOVÁ, Radka. Cvičení podle Pilatesovy metody. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2005.

MÍRKOVÁ, Lucie. DV8 .Lloyd Newson. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2006.

PETÁKOVÁ, Adéla. Taneční vzdělávání ve Švédsku. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.

REINBERGROVÁ, Vendula. Taneční gymnastika z hlediska kineziologického. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2010.

RYŠLAVÁ, Jana. Zařazování prvků up side down do hodin současného tance. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2008.

URBANOVÁ, Eva. Možnosti aplikácie Feldenkraisovej metódy v tanci. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2017.

VYKYSALÁ, Andrea. Nejvýznamnější vzdělávací instituce současného tance v Evropě. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.

Doporučená literatura a články:

BALES, Melanie a NETTL-FIOL, Rebecca, ed.: The Body Eclectic, Evolving Practices in Dance Training, University of Illinois, 2008. ISBN 978-0252074899.

BREMSER Martha and SANDERS, Lorna, ed.: Fifty Contemporary Choreographers, 2nd Edition, Routledge, 2011. ISBN 978-0415380829.

CALAIS-GERMAIN, Blandine a Stephen ANDERSON. Anatomy of movement. English language ed. Seattle: Eastland Press, c1993. ISBN 0939616173.

FRANKLIN, Eric N. Dynamic alignment through imagery. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2012. ISBN 978-0736067898.

HAAS, Jacqui Greene. Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics, c2010. Anatomy series (Human Kinetics (Organization). ISBN 0736081933.

KOZÁNKOVÁ, Zuna Vesan. TAO - cesta ku zdraviu: Manuál aktívného človeka. 1. Ikar, 2018. ISBN 978-80-551-5968-3.

PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století: [studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7.

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=320

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě aktivní docházky, teoretické i praktické prověrky probrané látky a porozumění obsahu předmětu

Další požadavky: docházka 80%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost H1041
černý sál

(Hartigovský palác)
OPAVSKÁ A.
12:30–14:00
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

místnost H1041
černý sál

(Hartigovský palác)
OVSOVÁ L.
09:00–10:30
(přednášková par. 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 12:30–14:00 Andrea OPAVSKÁ černý sál
Hartigovský palác
přednášková par. 1
09:00–10:30 Libuše OVSOVÁ černý sál
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů