Folk Dance Training 8
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107EFDT8 | zápočet | 2 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Cílem studia je zvládnutí a praktické propojení krokového materiálu probíraných tanců, bezpečně technicky ovládnou krokový materiál různých oblastí. Posluchač si praktickým osvojováním na sále prohlubuje své dovednosti.
Tematické okruhy:
Technicky náročnější kroky jsou zařazovány do každé lekce: V každé vyučovací lekci jsou zařazovány taneční kroky v obtížnějším provedení a zvláštních formách. Posluchači se učí hledat chyby v provedení druhých, nalézt důvod a chybu opravit. Vzájemným pozorováním se posluchači učí též pozorovat odlišnosti provedení jednotlivých tanečníků. Snaží se o sjednocení provedení a dovedení k preciznosti. Posluchači zvyšují své schopnosti v provedení zadávaných kroků a krokových motivů.
Krokový materiál tanců - Lašský Mazur, Roveňačka, Zbojnická a Káčer, Rejdovák a Rejdovačka, Dratenik a Kozok, Kopaničářský čardáš, Starodávný, Zbujan, Pletený, Skočná
Posluchači dále pracují se zápisy tanců a vzájemně se jim učí. Procvičení krokových motivů z jednotlivých tanců je nezbytné.
Krokové motivy: mazurový trojkrok s převáděním partnerky, valašský krok s obtáčením partnerky kolem partnera, cval se změnami směrů, dvojpolka s postupem šikmo v před a s otáčením v páru, Rejdováková sousedská s výměnou míst a procházením pod rukou, polka rejdovačka se změnou směru pohybu, s výměnou míst tanečníků a s obratem ve výskoku o 1/2 i celý obrat, polka s výměnou protějších míst tanečníků, průplet v počtu čtyř tanečníků, patošpičkové kroky z Kopaničářského čardáše, přetáčení dívky ze strany na stranu přeskoky a valašským krokem, dělený krok starodávného, lašská polka v rusavském držení a otáčení páru, malý a velký vybíjaný, malý vybíjaný v otáčení v páru, různé způsoby průpletů a zaplétání v dívčích chorovodech a pletených, skočná ve vazbách s dalšími kroky, rytmickými dupy a doprovodným pohybem paží s obraty ve výskoku o 1/2, celý obrat a 1 a 1/2 obratu.
Výsledky učení
Po absolvování předmětu student prokáže znalost tanečních kroků různých folklorních oblastí, chápe jejich rozdílnost v provedení a dynamice, jež předvede v pohybové etudě. Dokáže pracovat v páru, trojici i skupině. Pracuje s dynamikou pohybu, chápe práci těžiště, umí propojit taneční kroky. Posluchač si praktickým osvojováním na sále dále prohlubuje své znalosti a dovednosti.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KOS, Bohumil. Lidové tance ve školní tělesné výchově. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
SOCHA, Vincenc, ed. Lidové tance na Lašsku. Část I [hudebnina]. 1. vyd. Lhotka, p. Metylovice: V. Socha, 1948.
Doporučená literatura:
BONUŠ, František. Lidové tance: (výbor lidových tanců z Čech, Moravy a Slezska). Strážnice: Ústav lidové kultury, 1996, ISBN 80-238-0362-X.
JELÍNKOVÁ, Zdena et al. Lašsko: popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1996.
JELÍNKOVÁ, Zdena. Kola a chorovody. Praha: Ústř. dům lid. tvořivosti, 1960.
JELÍNKOVÁ, Zdena. Lidové tance z Kopanic. [Brno: KDO], 1957.
JINDŘICH, Jindřich, ed. Jindřichův Chodský zpěvník: památce znamenitých starých chodským muzikantů, zpěváků a zpěvaček, tanečníků a tanečnic. Díl 6 [hudebnina]. 2. doplněné vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953.
KOS, Bohumil a František STRUSKA. Mužské lidové tance: Instruktážní brožura pro nácvik lidových tanců ve vojenských souborech. 1. vyd. Praha: Naše vojsko, 1953.
MÁZOROVÁ, Mária a Kliment ONDREJKA. Slovenské ľudové tance. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1991. ISBN 80-08-00322-7.
SEIDEL, Jan, ed., TREFIL, Václav, ed. a ŠPIČÁK, Josef, ed. Zahrajte mi do kola!: tance českého lidu. Vydání 1. V Praze: L. Mazáč, 1945.
VYCPÁLEK, Josef. České tance: 145(s varianty 185)čes. lid. tanců které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně popsal... Praha: B. Kočí, 1921.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na lekcích, znalost probíraných kroků, tanců, jejich vazeb a variant.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Classical Ballet Technique (Povinně volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Modern and Contemporary Dance from 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Folk Dance (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)