Kinesiology 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107EKIN2 | zkouška | 2 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Předmět vychází z funkčních souvislostí a znalostí anatomie, biomechaniky a fyziologického vývoje dítěte v 1. roce života. Předmět tak studentům nabízí širší pohled na fungování lidského organismu jako celku a umožňuje jim vnímat pohyb jako přirozenou součást lidského vývoje. Cíl výuky pak směřuje k převzetí správných pohybových vzorů z vývojové kineziologie do vlastní taneční a pedagogické praxe.
Tematické okruhy:
Vývojová kineziologie provádí studenty vertikalizačním procesem v 1. roce života dítěte a nabízí jim pohled na vznik pohybu v jednotlivých vývojových etapách. Tyto pohybové vzory nacházejí využití jak v taneční, tak pedagogické činnosti.
- úvod do vývojové kineziologie – přínos znalosti pohybových stereotypů z vývoje dítěte pro tanec a pedagogiku tance, základní kineziologické pojmy, charakteristika jednotlivých vývojových období člověka od narození do 1 roku
- vývojová kineziologie dítěte v 1. roce života – forma a obsah jednotlivých pohybových vzorů, kontralaterální vzor, ipsilaterální vzor, punctum fixum, punctum mobile
- dynamická neuromuskulární stabilizace podle prof. Pavla Koláře
- využití vývojových pozic dítěte v 1. roce pro pohyb v prostoru, tanec a kompenzační cvičení
- kineziologický rozbor pohybového projevu dítěte v 1. roce života
Výsledky učení
Nedílnou součást předmětu tvoří také pozorování, analýza a hodnocení pohybového projevu dítěte v 1. roce vývoje. Studenti při těchto pozorování vytvářejí ucelený kineziologický rozbor vycházející z teoretických a dílčích praktických znalostí předmětu Kineziologie 1. Učí se tak samostatné práci pro svoji budoucí pedagogickou činnost, aby obstáli ve výuce s jednotlivci i se skupinou, a byli schopni efektivně popsat, vysvětlit a opravit případné vadné pohybové vzory svých studentů.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-657-1. (vybrané kapitoly)
Doporučená literatura:
KRAČMAR, Bronislav. Fylogeneze lidské lokomoce. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 9788024633794. (vybrané kapitoly)
Hodnoticí metody a kritéria
Kineziologický rozbor pohybového projevu dítěte v 1. roce života
Praktické provedení vývojových vzorů (vertikalizační proces z lehu na břiše a na zádech)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Classical Ballet Technique (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Modern and Contemporary Dance from 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Folk Dance (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)