Dějiny tance a baletu v Čechách 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KDBC2 zkouška 4 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Dorota GREMLICOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Dorota GREMLICOVÁ, Zuzana RAFAJOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět Dějiny tance a baletu v Čechách 2 má podobu přehledové přednášky, zabývající se vývojem tance na českém území od počátku 19. století do roku 1989. Přednáška navazuje na předmět Přehled dějin baletu v Čechách I. Důraz je položen na vývoj divadelního tance a nových uměleckých tanečních stylů v období moderny, které jsou nahlíženy v kontextu ostatních podob tance a dalších uměleckých disciplín. Zvláštní pozornost je věnována utváření specificky české divadelní taneční kultury a jejím vazbám k evropskému tanečnímu dění a také vztahům mezi taneční kulturou a dalšími formami kultury v českém prostředí.

Cílem studia je poskytnout studentům vědomosti o místě taneční kultury ve spektru českého uměleckého dění, pomoci pochopit specifika historického vývoje tanečního umění, jejich příčiny a důsledky pro současnou situaci tance v Čechách.

Témata přednášek

  1. Balet v Čechách v období romantismu a postromantismu vývoj baletu na pražských scénách (Stavovské divadlo), pronikání a ohlas zahraničního baletního dění (hostování představitelů romantického stylu na českých scénách), vazby mezi hnutím národního obrození a tanečním a baletním děním (vlastenecké bály, fenomén národních tanců typu polky, přenos národních tanců na scénu v tvorbě Johanna Raaba a dalších tvůrců); formování českého divadelního tance v rámci Prozatímního divadla;
  2. Balet v poslední třetině 19. století: nové podmínky vývoje baletu v Národním divadle, reakce českého prostředí na tendence baletu na konci století, vliv italské školy v Čechách (Excelsior), vývoj česko-německých kulturních vztahů, balet v rámci Neues deutsches Theater v Praze, teoretická reflexe baletního dění, snahy o ryze český baletní repertoár ve vztahu k Národopisné výstavě;
  3. Období počátku 20. století jako přechodné období ve vývoji uměleckého tance: hledání nových uměleckých postupů - činnost Achille Viscusihov ND v Praze, pronikání prvních projevů taneční moderny do českého prostředí (hostování I. Duncan, R. St. Denis, Les Ballets Russes S. Ďagileva, založení Spolku Jaques-Dalcroze v období před 1. světovou válkou);
  4. Umělecký tanec v meziválečném období: formování baletních souborů nově zakládaných českých divadel, projevy taneční moderny v Čechách, zahraniční vlivy, taneční umění v rámci avantgardních a kamenných divadel, hlavní osobnosti, Joe Jenčík.
  5. Proměny uměleckého tance po 2. světové válce: formování státního školství, sovětský vliv, generace 60. let, hlavní osobnosti, vývoj tanečního umění do konce 20. století, Pavel Šmok, Jiří Kylián

Výsledky učení

Student se orientuje v kontextu dějin tance v Čechách v probíraných obdobích.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizity: Přehled dějin tance a baletu 1, 2

Literatura

Povinná literatura:

BRODSKÁ, Božena. Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945. Praha: AMU 2006. ISBN 80-7331-047-3.

BULÍNOVÁ, Karolína. Sociální a ekonomické postavení členů baletních souborů v Praze do roku 1945: „Nemožno jest slušně žíti“. In: BULÍNOVÁ, K.; BUREŠOVÁ, L.; GREMLICOVÁ, D.; KAZÁROVÁ, H.; ZILVAROVÁ, D. Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. Praha: NAMU 2013, s. 47–114. ISBN 978-80-7331-241-1.

GREMLICOVÁ, Dorota. Fanny Elssler v Olomouci. In: JANEČEK, Václav. Ozvěny tance. Praha: AMU, 1998. ISBN 80-85883-40-6.

HÁJEK, Ladislav. Paměti Augustina Bergra. Praha: Orbis, 1943.

LANZOVÁ, Isabelle; GREMLICOVÁ, Dorota; NĚMEČKOVÁ, Elvíra; VAŠEK, Roman. Různé břehy. Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2011. ISBN 978-80-7008-267-6.

SIBLÍK, Emanuel. Tanec mimo nás i v nás. Praha: Václav Petr, 1937.

ŠVÁBOVÁ, Veronika. Tanec navzdory: Joe Jenčík. Praha: AMU, 2013. ISBN 978-80-7331-268-8.

VAŠUT, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku, Praha: Nakladatelství Akropolis, 1997. ISBN 80-85770-53-9.

VAŠUT, Vladimír. Saša Machov. Praha: Panorama, 1986.

ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha: F. Šimáček 1895; Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960.

Povinné videozáznamy:

Kůra, Miroslav: Romeo a Julie (S. Prokofjev, ND Praha)

Šmok, Pavel: Listy důvěrné (L. Janáček) + jedna choreografie podle vlastní volby

Kylián, Jiří: Sinfonietta (L. Janáček), Dítě a kouzla (M. Ravel), No More Play, A Way A Lone nebo Far Too Close, Tar and Feathers

Doporučená literatura:

BRODSKÁ, Božena; VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-004-X.

BULÍNOVÁ, K.; BUREŠOVÁ, L.; GREMLICOVÁ, D.; KAZÁROVÁ, H.; ZILVAROVÁ, D. Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. Praha: NAMU, 2013, s. 47–114. ISBN 978-80-7331-241-1.

Český muzikologický slovník osob a institucí, www.musicologica.cz/slovnik, 2004.

Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0.

Dějiny českého divadla. I-IV, Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983.

DUFKOVÁ, Eugenie. Váňa Psota. Brno: Ryšavý, 1997.

GABZDYL, Emerich; VAŠUT, Vladimír. V hlavní roli Emerich Gabzdyl. Ostrava: Profil, 1988.

GREMLICOVÁ, Dorota. Taneční umění na scénách Nového německého divadla v Praze/Die Tanzkunst am Neuen deutschen Theater Prag (1888 – 1938). Praha: Taneční listy, Státní opera Praha, 2002. ISBN 80-238-8488-3.

GREMLICOVÁ, Dorota ed. Pozdní čas českého výrazového tance: Osobnosti, cesty, proměny po roce 1939. Sborník z konference. Pam pam speciál, 10, č. 3-16 (30), prosinec 2016. ISSN 1803-103X.

HROCH, Miroslav. Na prahu národní existence: touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 80-204-0809-6.

JENČÍK, Joe. Taneční letopisy: komentáře a posudky. Praha: Athos, 1940.

KAZÁROVÁ, Helena ed. Tanec a balet v Čechách. Čechy v tanci a baletu. Praha: AMU, 2016. ISBN 978-80-7331-371-5.

KLOUBKOVÁ, Ivana. Výrazový tanec v ČSR: Praha, Brno 1918-1945. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1989.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964.

MACURA, Vladimír. Český sen. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-270-7.

Národní divadlo a jeho předchůdci. Slovník umělců divadel Vlastenského, Stavovského, Prozatímního a Národního. Praha: Academia, 1988.

NEJEDLÝ, Zdeněk. Bedřich Smetana, Kniha čtvrtá, Nová společnost. Praha: Orbis, 1951.

NERUDA, Jan. Studie masopustní. NERUDA, Jan a NOVOTNÝ, Miloslav, ed. Studie krátké a kratší. I -II. V Praze: Nakladatele Kvasnička a Hampl, 1923. Dílo / Jan Neruda; 8-9, s. 165 – 236.

PALA, František: Opera ND v období Otakara Ostrčila, I – IV. Praha: Divadelní ústav, 1962, 1964, 1965, 1970.

REY, Jan. Tanec jako divadlo. Praha: Společnost přátel tance, 1938.

SCHIESSLER, Sebastian Willibald. Carnevals Almanach auf das Jahr 1830. Prag: C. W. Enders, 1830.

STAVĚLOVÁ, Daniela. Lidové tance v guberniálním sběru z roku 1819: příspěvek k historické typologii české lidové taneční kultury. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, Sdružení pro dětskou taneční tvořivost, 1996. ISBN 80-7068-039-3.

KAMILOV, Sláva. Taneční umění v Československu: L'art de la danse en Tchécoslovaquie/Die Tanzkunst in der Čechoslovakei. Praha: Taneční revue, 1932.

VYCPÁLEK, Josef. České tance. Praha: Kočí, 1921.

Videozáznamy tvorby českých choreografů, produkce souborů a filmové dokumenty v Kyliánově tanečním archívu (při AMU)

E-learningové materiály: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=315

Hodnoticí metody a kritéria

Studium povinné literatury – předložení vypracovaných poznámek k textům

Ověření znalostí látky formou písemného testu;

Ústní zkouška z látky obou semestrů – Přehled dějin baletu v Čechách 1 a 2

Další požadavky: Docházka 100%; zapojení do diskuse

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Výuka předmětu probíhá kombinovanou formou kontaktní a bezkontaktní výuky v poměru cca 1:9

Přednášky 10 hodin, distanční forma cca 90 hodin, skupinové a individuální konzultace podle domluvy.

Samostatná práce studenta:

Studium povinné literatury, zpracování písemných poznámek

Písemné úkoly

Formulování otázek pro konzultace

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

Telefonicky, elektronicky (e-mail, Skype apod.)

Prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci (sociální sítě, moodle atd.)

Samostatná práce podle tematických okruhů:

1.Balet v Čechách v období romantismu a postromantismu: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 4), Brodská, Božena: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945 (s. 52–112) – s důrazem na charakteristiku a obsahy stěžejních titulů, jejich kritickou reflexi; Gremlicová, Dorota: Fanny Elssler v Olomouci; samostatně vyhledá literaturu k problematice valčíku a polky speciálně u nás a písemně zpracuje do podoby kratší práce (5 stran).

2.Balet v poslední třetině 19. století: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 4, kapitola 4.2.), Brodská, Božena: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945 (s. 112–140) - s důrazem na charakteristiku a obsahy stěžejních titulů, jejich kritickou reflexi; Bulínová, Karolína: Sociální a ekonomické postavení členů baletních souborů v Praze do roku 1945: „Nemožno jest slušně žíti“; pročte Hájek, Ladislav: Paměti Augustina Bergra speciálně s ohledem na informace na taneční školení, kontakty s významnými uměleckými osobnostmi a charakteristiku jeho choreografického stylu.

3.Období počátku 20. století: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 5), Brodská, Božena: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945 (s. 141–168) - s důrazem na charakteristiku a obsahy stěžejních titulů; Siblík, Emanuel: Tanec mimo nás i v nás (s. 165–207); samostatně vyhledá informace a materiály k hostování a ohlasům tvorby souboru Les Ballets Russes a jeho členů a souputníků u nás (dobový tisk, programy apod.).

4.Umělecký tanec v meziválečném období: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (Téma 5), Brodská, Božena: Dějiny baletu v Čechách a na Moravě do roku 1945 (s. 168–216); Siblík, Emanuel: Tanec mimo nás i v nás (s. 69–162); Švábová, Veronika: Tanec navzdory: Joe Jenčík a podle výběru přečte jednu z knih Joe Jenčíka.

5.Proměny uměleckého tance po 2. světové válce: student prostuduje příslušnou pasáž v e-learningu (text je připraven ke vložení do systému); Vašut, Vladimír: Saša Machov; Vašut, Vladimír: Pavel Šmok na přeskáčku; Lanzová, Isabelle; Gremlicová, Dorota; Němečková, Elvíra; Vašek, Roman: Různé břehy. Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou – zpracuje na základě publikací obsáhlejší poznámky o těchto osobnostech, spojené s reflexí povinných videozáznamů (Šmok a Kylián).

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
14.02.2025 12:30–14:00 Dorota GREMLICOVÁ učebna
Hartigovský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů