Hudba pro tanec 20. a 21. století 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KHXX2 | zkouška | 2 | 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsahem předmětu Hudba pro tanec 20. a 21. století 2 je poskytnout základní informaci z oblasti vývoje hudby 20. a 21. století, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích soudobé hudby, základní orientaci v experimentálních hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.
Témata přednášek postihují vývoj moderní hudby ve světě a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou osobnosti světového významu v období 20. a 21. století, které významným způsobem zasáhly do vývoje kultury a současného umění, anebo které úžeji spolupracovaly s osobnostmi z oblasti tance. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.
Tématy druhého semestru jsou:
- Hudba Východu a Západu
politická a kulturní situace po 2. světové válce
důvody a podoba rozdílného vývoje hudby na obou stranách železné opony
A. Ždanov a jeho definice „správného uměleckého směřování a podoby umělecké tvorby“
dosah politických represí a omezení tvorby významných autorů bývalého „východního bloku“ (D. Šostakovič)
situace v Československu (J. Hanuš, M. Kabeláč, K. Slavický ad.)
- Hudba experimentu a alternativy
J. Cage a M. Cuningham – aleatorika jako cesta
M. Kagel, B. A. Zimmermann, L. Berio, I. Xenakis ad.
nové pojetí hudebního času a tektoniky – minimalismus, serialita
pojem nové zvukovosti, sonická hudba
hudba jako prostředek nového mimohudebního sdělení
vzájemná inspirace hudby a tance
- Hudba elektronická, elektroakustická, hudba s alternatnivní zvukovou podstatou
poválečný vývoj této hudby (od Darmstadtu k soudobé tvorbě), hlavní principy této tvorby
komparace hudby „východní a západní“
situace elektronické hudby dnes
elektronická hudba a tanec
- Současná hudba bývalého „Východu“
estetická východiska a principy této hudby
polystylovost, duchovní východiska a význam hudby
Alfred Schnittke, A. Pärt
W. Lutoslawski, K. Penderecki, H. Gorecki
G. Ligeti ad.
- Reflexe o situaci současné hudby v Čechách (a na Slovensku)
současná centra nové tvorby, komparace se světovými trendy
možnosti tvorby a produkce nové tvorby
vliv multimediálního přístupu ke spojení hudby a tance
starší generace soudobých tvůrců (P. Eben, I. Hurník, ad.)
mladší generace (soudobí tvůrci – od M. Kopelenta k L. Mrkvičkovi ad.)
Cíle studia
Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi soudobé hudby, získá dovednost chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.
Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Výsledky učení
Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby V. a VI. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.
Doporučená literaura:
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. Století. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-069-2.
Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.
Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.cz/amu
Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test: úspěšnost min. 70%
Další požadavky: Docházka min. 80%, doklad o návštěvě hudebního představení
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
-telefonicky, emailem, videohovory
-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
- poslechu audio (a video) záznamů, týkajících se probírané látky
- nastudování informací z e-learningového kurzu vybrané literatury k daným tématům
- aplikace informací z internetových zdrojů
- reflexe navštívených představení a koncertů během semestru
Student je vyzván k návštěvě a kritické reflexi živého hudebního představení, ideálně v rámci taneční inscenace, které se vztahuje k pobíraným tématům. Výběr představení či koncertu se tematicky vztahuje k probírané látce a doporučení na základě diskuze s vyučujícím během přednášek a konzultací. Těžištěm aktivity a reflexe je přehled v současné době tvořících českých i světových autorů.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)