Hudba pro tanec 20. a 21. století 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KHXX2 zkouška 2 10 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsahem předmětu Hudba pro tanec 20. a 21. století 2 je poskytnout základní informaci z oblasti vývoje hudby 20. a 21. století, získat základní přehled o vývoji a uměleckých tendencích soudobé hudby, základní orientaci v experimentálních hudebních formách a jejich využití v jiných uměleckých žánrech.

Témata přednášek postihují vývoj moderní hudby ve světě a pomáhají v celkové orientaci v problematice. Těžištěm výkladu jsou osobnosti světového významu v období 20. a 21. století, které významným způsobem zasáhly do vývoje kultury a současného umění, anebo které úžeji spolupracovaly s osobnostmi z oblasti tance. Získané poznatky by měly dostačovat jako základní zdroj a inspirace pro další rozvoj znalostí v ostatních předmětech studijního plánu.

Tématy druhého semestru jsou:

  1. Hudba Východu a Západu

politická a kulturní situace po 2. světové válce

důvody a podoba rozdílného vývoje hudby na obou stranách železné opony

A. Ždanov a jeho definice „správného uměleckého směřování a podoby umělecké tvorby“

dosah politických represí a omezení tvorby významných autorů bývalého „východního bloku“ (D. Šostakovič)

situace v Československu (J. Hanuš, M. Kabeláč, K. Slavický ad.)

  1. Hudba experimentu a alternativy

J. Cage a M. Cuningham – aleatorika jako cesta

M. Kagel, B. A. Zimmermann, L. Berio, I. Xenakis ad.

nové pojetí hudebního času a tektoniky – minimalismus, serialita

pojem nové zvukovosti, sonická hudba

hudba jako prostředek nového mimohudebního sdělení

vzájemná inspirace hudby a tance

  1. Hudba elektronická, elektroakustická, hudba s alternatnivní zvukovou podstatou

poválečný vývoj této hudby (od Darmstadtu k soudobé tvorbě), hlavní principy této tvorby

komparace hudby „východní a západní“

situace elektronické hudby dnes

elektronická hudba a tanec

  1. Současná hudba bývalého „Východu“

estetická východiska a principy této hudby

polystylovost, duchovní východiska a význam hudby

Alfred Schnittke, A. Pärt

W. Lutoslawski, K. Penderecki, H. Gorecki

G. Ligeti ad.

  1. Reflexe o situaci současné hudby v Čechách (a na Slovensku)

současná centra nové tvorby, komparace se světovými trendy

možnosti tvorby a produkce nové tvorby

vliv multimediálního přístupu ke spojení hudby a tance

starší generace soudobých tvůrců (P. Eben, I. Hurník, ad.)

mladší generace (soudobí tvůrci – od M. Kopelenta k L. Mrkvičkovi ad.)

Cíle studia

Student se seznámí se základními vývojovými tendencemi soudobé hudby, získá dovednost chápat tyto vývojové tendence v souvislostech s vývojem dalších uměleckých disciplín, především tance.

Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.

Výsledky učení

Výsledky učení: student se po absolvování předmětu orientuje v přehledu vývojových tendencí soudobé hudby od počátku 20. století do současnosti a dokáže aplikovat vědomosti do vlastní pedagogické i další umělecké praxe.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HRČKOVÁ, Naďa a kol. Dějiny hudby V. a VI. Praha: Ikar, 2007. ISBN 978-80-249-0978-3.

Doporučená literaura:

SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha: Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.

SCHNIERER, Miloš. Hudba 20. Století. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-069-2.

Audio a video nahrávky a další studijní opory budou poskytovány vyučujícím během přednášek a konzultací.

Přehledné materiály budou dostupné ve školním e-learningovém kurzu: www.moodle.cz/amu

Hodnoticí metody a kritéria

Písemný test: úspěšnost min. 70%

Další požadavky: Docházka min. 80%, doklad o návštěvě hudebního představení

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a kritické myšlení studenta.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

Student je vyzván k návštěvě a kritické reflexi živého hudebního představení, ideálně v rámci taneční inscenace, které se vztahuje k pobíraným tématům. Výběr představení či koncertu se tematicky vztahuje k probírané látce a doporučení na základě diskuze s vyučujícím během přednášek a konzultací. Těžištěm aktivity a reflexe je přehled v současné době tvořících českých i světových autorů.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů