Didaktika a metodika MST 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KMMT1 | zápočet | 4 | 20 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 85 až 105 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsah výuky předmětu Didaktika a metodika MST 1 tvoří teoretická část, která směřuje k systematickému rozšiřování odborných znalostí z oblasti metodiky moderních tanečních technik rozborem jejich jednotlivých pohybových principů i didaktických postupů a praktická cvičení, sloužící k jejich ověření. Zároveň je ve výuce kladen důraz na způsob výstavby praktických lekcí různého typu, na zdatnost logicky řadit jednotlivé taneční prvky a smysluplně je propojovat v tanečních vazbách, určených pro různé úrovně interpretů.
Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem MST.
Cílem studia je rozvoj metodického myšlení, podpora a upevnění pedagogických dovedností, vlastní kreativity, pohybového výzkumu a analýzy.
Obsah výuky tvoří:
- Graham technique alignment (dynamický postoj)
- contraction-release (dýchání)
- spirála (opozice těla, propojení temeno-kostrč)
- shift of the weight (posun těžiště a ovládnutí prostoru),
- floor work (podlaha jako partner pro přípravu těla a jako nedílná součást choreografické tvorby),
- integrace klasického tance
- emocionální složka pohybu
- pády
- dynamická složka a spolupráce s hudbou v choreografickém díle M. Graham a v tréninku
Výsledky učení: Student získá hlubší přehled postupně o všech zásadních tématech a principech dvou ucelených metod výuky - techniky Marthy Grahamové a José Limóna. Cílem je poznání principiálních zákonitostí moderního tance, jejich propojení se současnými tanečními technikami a dosažení precizních znalostí nutných pro výuku v oboru.
Výsledky učení
Výsledky učení: Student získá hlubší přehled postupně o všech zásadních tématech a principech dvou ucelených metod výuky - techniky Marthy Grahamové a José Limóna. Cílem je poznání principiálních zákonitostí moderního tance, jejich propojení se současnými tanečními technikami a dosažení precizních znalostí nutných pro výuku v oboru.
Předpoklady a další požadavky
korekvizity - Pedagogický seminář MST
Literatura
Povinná literatura:
HAAS, Jacqui Greene. Dance anatomy. Champaign, IL: Human Kinetics, c2010. Anatomy series (Human Kinetics (Organization). ISBN 0736081933.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
HANNICHOVÁ, Ivana. Evoluce jazzového tance. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2015.
JANATOVÁ, Simona. Martha Graham a její technika. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1998.
KRAMERIUSOVÁ, Lucie. Technika Marthy Graham center work, work in space. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2001.
REBCOVÁ, Monika. Výuka modern dance ve vyšších ročnících HTŠ se zaměřením na techniku Marthy Graham a José Limona. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1989.
TURKOVÁ, Hana. Merce Cunningham a jeho technika. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2013.
Doporučená literatura a články:
CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of movement: Exercises. 2nd revised edition. Seattle: Eastland Press, c2008. 282 s. ISBN 978-0-939616-58-9.
PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. 207 s. ISBN 80-339-6412-7
E-learning:
https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě ústní a praktické prověrky probrané látky a prezentace dílčích úkolů (např. metodicko-didaktická prezentace jednotlivých principů vazeb a cvičení, rešerše k daným tématům a problémovým otázkám etc.) Součástí zápočtu je srovnávání výukových metod pedagogů ve školním nebo uměleckém profesním prostředí, které absolvoval v rámci hospitací (ústní podání) a diskuse nad dalšími záznamy ve studentově portfoliu.
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně, 20 hodin prezenčně za semestr.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium a
kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování zadané literatury k daným tématům, které jsou obsahem zkoušky v druhém semestru
-systematického a praktického ověřování si probraných témat ve své pedagogické praxi a následné konzultace s pedagogem daného předmětu na základě pořízených videozáznamů
-absolvování 2 observací u doporučených pedagogů nebo na institucích a vytváření strukturovaného záznamu evaluace metodického pojetí výuky
-vyhledávání internetových zdrojů k daným tématům a vypracování stručných rešerší
-příprava prezentace dílčích úkolů
Tematické okruhy pro samostatnou práci studenta:
-Historické a sociální souvislosti vzniku a vývoje techniky Marthy Graham, významné události v životě Marthy Grahamové, které formovaly její umělecký vývoj, choreografická tvorba a spojitost s vývojem techniky
-Princip contraction - release ve všech úrovních (ve vertikální i horizontální struktuře), vertikální = podle úrovně pokročilosti, horizontální = ve všech částech lekce)
-Princip spirály ve všech úrovních (viz contraction x release)
-Výuka dynamického postavení těla a principu shift of the weight se zaměřením na opozici v těle, propojení kostrče a temene a základních pohybových vzorců (BMC)
-Princip falls na zemi, ve stoje (sitting, knee, swing, travelling, side, on twelfe etc.), smysl a význam pádu v moderním tanci a pro vznik choreografie, následný prvek v tréninku, jejich užití v současnosti
-Využití principů techniky ve výuce v neprofesionálním prostředí (řazení prvků vzhledem k technické úrovni žáka, studenta, frekventanta etc.)
-Využití principů techniky v profesionálním školství (výběr úrovně podle zaměření školy a dispozic žáků, vytyčení cíle výuky, výběr nejpodstatnějších elementů techniky)
-Spolupráce s korepetitorem nebo využívání reprodukované hudby (jaká hudba je vhodná)
-Vývoj techniky M. Graham v současnosti (kde a proč se vyučuje, současná situace v MGSCD)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty hlavní)