Moderní a současný tanec 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KMST2 | zkouška | 4 | 28 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Obsah výuky předmětu Moderní a současný tanec 2 je koncipován jako praktická taneční hodina, která je úvodem do moderních a současných tanečních technik. Nastoluje problematiku pohybového zkoumání a aplikaci získaných pohybových zkušeností do pohybových forem. Řeší propojení obsahu pohybu z pohledu jeho funkčnosti s formou pohybu.
Vychází se z pohybového zkoumání konkrétních témat a nabízí se prostor pro hledání způsobů jak uchopovat možnosti pohybového zkoumání a jak z takto získaných poznatků a pohybových zkušeností vytvářet jednoduché nebo složitější pohybové formy tak, aby přes svoji formu zpětně podněcovaly funkční obsah. Konkrétními tématy pro zkoumání jsou pohybové principy moderních a současných tanečních technik a jejich specifické pohybové kvality. Jako forma pro pohybové zkoumání se využívá tematické improvizace, pohybové hry, či různých dotykových technik.
Předmět úzce souvisí s obsahem výuky předmětů Pedagogický proseminář a Základy pohybové průpravy. Je vyučován dvousemestrálně.
Cílem předmětu je osvojení si dovedností jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.
Východiskem pro výuku předmětu Moderní a současný tanec jsou pohybové principy a specifické pohybové kvality moderních a současných tanečních technik.
Obsah předmětu tvoří:
-pohybové principy: uvolnění/odtlačení a dosahování/ přitáhnutí
-pohybové kvality – padat, podchytit pád, podržet, pustit, rozvíjet, sekat, házet, houpat, táhnout
-vnímání pulzace a dynamiky,
-spirály kolem základních os těla
-spirály kolem osy periferií – supinace, pronace
Výsledky učení
Cílem předmětu je osvojení si dovedností jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.
Východiskem pro výuku předmětu Moderní a současný tanec jsou pohybové principy a specifické pohybové kvality moderních a současných tanečních technik.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity – Pedagogický proseminář, Základy pohybové průpravy
Literatura
Povinná literatura:
KOLÁŘ, Pavel a Miloš MÁČEK. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-219-0
SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering: (základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdelávania). 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2013. 166 s. ISBN 978-80-89439-50-8
Doporučená literatura:
COHEN, Bonnie Bainbridge, Sensing, Feeling and Action: The Experiental Anatomy of Body-Mind Centering®. Contact Editions 2008. ISBN: 0-937645-10-9.
GRUBINGER, Lenore, Neurodevelopmental Movement Patterns and The Central Nervous System, Chart and User Guide, 2001.
FRANKLIN, Eric N., Dynamic aligment through imagery. 2nd edition, Champaign, Human Kinetics, c2012,ISBN 978-0736067898.
FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.
+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:
ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.
Pavel Kolář: Posturální funkce a jejich význam ve sportu
https://www.youtube.com/watch?v=Ziz_CdqbEvg&t=766s
Pavel Kolář: Testování a rozvoj ideomotorických funkcí ve sportu
https://www.youtube.com/watch?v=bYh28a2pBdE
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška je udělena na základě aktivní docházky, ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, úrovně fyzického zvládnutí obsahu předmětu, prezentace vlastních technických cvičení, pohybových či tanečních her dle určené věkové kategorie na jedno zadané téma. Součástí zkoušky je i seminární práce v rozsahu 5-6 NS na zadaná témata. Student rovněž doloží ukázky z hudby nebo výtvarného umění, které jím vybrané a zpracované téma reflektuje.
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně,
20 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování výše uvedené povinné odborné literatury k jednomu studentem vybranému tématu + druhému, které mu bude zadané
-z pohybového výzkumu svých dvou témat, která zpracuje do technických cvičení, pohybových, či tanečních her, či tematické improvizace pro vybranou věkovou kategorii
-aplikace témat do své pedagogické praxe, kterou konzultuje s pedagogem předmětu
-vypracování seminární práce v rozsahu 5-6 NS na zadaná témata
-vyhledání ukázky z hudby nebo výtvarného umění, která jim vybraná a zpracovaná témata reflektuje (součást portfolia)
Student si pro svoji samostatnou práci vybere z těchto vybraných tematických okruhů:
Základní pohybové principy: uvolnění/odtlačení a dosahování/přitáhnutí
Pohybové kvality (výběr dvou výše uvedených pohybových kvalit)
Spirála a pohyb po spirále kolem středové osy těla
Písemná práce a prezentace cvičení je součástí zkoušky.
Součástí studia je sledování taneční platformy v ČR a v zahraničí a sledování videopřednášek v oboru Spirální dynamika® a DNS prof. Koláře, popřípadě návštěva odborných seminářů z těchto oborů.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Povinné předměty hlavní)