Didaktika a metodika TaV 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KMTV2 zkouška 4 28 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Didaktika a metodika TaV 2 tvoří teoretická část, zaměřená na oblast metodiky a didaktiky taneční výchovy, a praktické uplatňování znalostí získaných při studiu. Důraz je kladen na stavbu taneční hodiny pro různé věkové kategorie s přihlédnutím k jednotlivým specifickým odlišnostem v období dětství a dospívání. Hlavním tématem, které prochází celou výukou, je kreativita a vědomé rozvíjení emocionální, psychické a fyzické stránky osobnosti dítěte.

Předmět úzce souvisí s obsahem výuky předmětů Pedagogický seminář TaV a Taneční výchova dětí.

Cílem předmětu je rozvoj samostatné a tvůrčí pedagogické práce pedagoga taneční výchovy, jeho odbornosti při práci s dítětem s přihlédnutím k charakteristikám daného období vývoje jedince a s důrazem podpořit jeho přirozený projev.

Tematické okruhy

-Práce se statickým i kinetickým správným držením těla

-Práce s prostorem a pohyb z místa.

-Kroky, skoky, obraty.

-Motivace a představy.

-Prevence a kompenzační náprava špatných pohybových návyků.

Výsledky učení: Student se seznámí s dílčími zásadami, zákonitostmi a principy hodin taneční pohybové výchovy. Pozná konkrétní pohybové principy a témata, které pohyb u dítěte zásadně ovlivňují a utváří.

Je schopen získané informace adekvátním a kreativním způsobem aplikovat ve své vlastní praxi.

V druhém semestru se student povinně a aktivně zúčastní jedné z doporučených celostátních přehlídek (Celostátní přehlídka dětských skupin scénického tance Kutná Hora nebo Otevřený celostátní festival scénického tance Tanambourrée Varndorf).

Výsledky učení

Výsledky učení: Student se seznámí s dílčími zásadami, zákonitostmi a principy hodin taneční pohybové výchovy. Pozná konkrétní pohybové principy a témata, které pohyb u dítěte zásadně ovlivňují a utváří.

Je schopen získané informace adekvátním a kreativním způsobem aplikovat ve své vlastní praxi.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizity - Pedagogický proseminář, Taneční výchova, Základy pohybové průpravy

Korekvizity – Pedagogický seminář TaV, Taneční výchova dětí

Literatura

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. 2. vyd. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. 63 s. ISBN 80-7290-166-4.

BLAŽÍČKOVÁ, E., LISNEROVÁ, R. a kol. Taneční a pohybová výchova na 1. Stupni základní školy. Praha: Společnost pro taneční a múzickou výchovu, 2011. ISBN: 978-80-905136-0-0.

EBEN, Petr. V trávě: 15 dětských tanečních her. Praha: Orbis, 1961. 70 stran

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 163 s. ISBN 80-7068-181-0.

JEŘÁBKOVÁ, J., LAZAROVÁ, J., RUML, J. Od jara do zimy. Praha: Rotag, 2002. ISBN: 80-901182-9-1.

KRÖSCHLOVÁ, J. Výrazový tanec. Praha: NIPOS – ARTAMA, 2002. ISBN: 80-7068-106-3.

LÁZŇOVSKÁ, L. a kolektiv. Dítě a umění. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007.

LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2007. 93 s. ISBN 978-80-7068-214-2.

PLICKA, Karel. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách, Léto. Vyd. 2., v Odeonu 1. Praha: Odeon, 1979. 423 s.

POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.

RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7068-237-1.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering: (základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdelávania). 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2013. 166 s. ISBN 978-80-89439-50-8.

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 93 s. ISBN 978-80-7068-234-0.

Taneční výchova a kulturní kapitál: celostátní sympozium o taneční výchově na přelomu tisíciletí: sborník příspěvků. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 85 s. ISBN 978-80-7068-226-5.

E-learning:

https://moodle.amu.cz

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouškou student prokáže praktickou dovednost a teoretickou znalost tematických okruhů didaktiky a metodiky Taneční výchovy 2. ročníku. Zkouška zahrnuje praktický pedagogický výstup na zadané téma a jeho písemné zpracování, mající rozsah 5 – 6 NS. Součástí je diskuse nad oborovými tématy, která vzešla z účasti navštívené celostátní přehlídky.

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 72 hodin distančně,

28 hodin prezenčně za semestr.

Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-aktivní účasti na vybrané celostátní oborové přehlídce a její písemné reflexe

-vyhledávání a třídění informací z dostupné literatury, která souvisí se zvoleným tématem seminární práce studenta

-praktického ověřování probraných témat ve své pedagogické praxi a následná konzultace s pedagogem daného předmětu

-vyhledávání inspiračních zdrojů v oblasti pohybové a hudební a zaznamenání jich do svého portfolia

-nastudování zadané literatury k daným tématům, která jsou obsahem zkoušky v druhém semestru

Tematické okruhy

-Práce se statickým i kinetickým správným držením těla.

-Práce s prostorem a pohyb z místa.

-Kroky, skoky, obraty.

-Motivace a představy.

-Prevence a kompenzační náprava špatných pohybových návyků.

-Osobnost učitele taneční výchovy.

Student si připraví pedagogický výstup na zadané téma a jeho písemné zpracování, mající rozsah 5 – 6 NS.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů