Pedagogický seminář LT 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSLT2 | zápočet | 4 | 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.
Předmět doplňuje Didaktiku a metodiku LT, rozvíjí látku v důrazu na praktickou aplikaci poznatků ve výuce.
Obsah předmětu
Tance ze Západních Čech: Tato oblast nezapře společnou kulturní souvislost s obecným vývojem středoevropské kultury. Znovuoživení místních tradic, je v současnosti dílem novodobých venkovských skupin a souborů lidových tanců, které se pokusily rekonstruovat podobu vžitého tanečního repertoáru.
Tance z Hané: Haná je rozsáhlou úrodnou rovinnou oblastí ve středu Moravy. Je bohatým kulturním dědictvím a s dlouhodobě tradicí udržovaným a pěstovaným povědomím o vlastní kulturní a národopisné svébytnosti.
Tematické okruhy:
1)Horní Chodsko: Postřekov, Dívčí chození dokola před zahájením tance, Do kolečka, forma párová a forma kola, Zelený kúsek: Hopsasa hyjsasa, Šotyš, Tajče.
2)Dolní Chodsko: Do kolečka ve 3/4 a 2/4 rytmu, Zelené kúsky ? Brumlák, Salát, Martin, Manžestr, Štajdyš. Plzeňsko západní oblast: Sulislavské párové kolečko, Lendlery,
Plzeňsko severní oblast: Plaské dívčí a smíšené kolečko, Pantofel z Dolní Bělé
3)Klatovsko: Latovák se špačíčkovým úvodem, Mateník Talián, Hulán 3/4 z Bolešin,
Plzeňsko jižní oblast: Vivatek z Kotrčova, Hulán á la hopla valčík, Štajryš.
4)Chebsko, Plánsko, Mariánsko-lázeňsko a Karlovarsko: Roia z Chebska, Dívčí a
zábavní kola a reje z Chebska a Karlovarska, Krajcpolka z Karlovarska a Chebska,
Schleifer (klouzák) z Ašska.
5)Střední Haná: Cófavá z Annína, z Prostějova a Olomouce, z Tovačova, z Plumlova, Svatební Kot z Prostějovska, Hanácké cifrování, Šáteček z Tovarová, Kalamajka z Tovarová, Tetka trhová z Konopic, Valaška z Opocan, Maďara z Annína, Sósedská (šóstavá) z Annína, Zahradnická z Konopic, Trojke z Tovačova.
6)Jižní Haná: Cófavá z Kojetína, Menuet z Nezamyslic, Kolo a had z Bojanovic, Křížová polka z Nezamyslic, Šátečková, Kalamajka z Kojetína, Hos a Hosar z Drysic, Holuběnka, Huláň, Maďarka, Řetězová šotyška a Vařečková z Kojetína, Hořela lipka.
7)Severní Haná: Cófavá z Droždína, hovadí (kalup) z Čech pod Kosířem, Mazurka z Loučan, Hópák z Rudy, Mazurka babka z Rudy, Otevřené valčík z Moravičan, Špacírpolka z Jedlí
Výsledky učení
Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.
Předmět doplňuje Didaktiku a metodiku LT, rozvíjí látku v důrazu na praktickou aplikaci poznatků ve výuce.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity: Didaktika a metodika LT
Literatura
Doporučená literatura:
ADÁMEK, Karel Václav. Bibliografie kraje chrudimského (okresu hlineckého, holického, chrudimského, lanškrounského, litomyšlského, nasavršského, pardubického, polického, přeloučského, skutečského, ústeckého a vysokomýtského. Řada IV-VI. Chrudim: Prům. mus. pro vých. Čechy, 1901-1905. s. XLV-CVI.
BARTOŠ, František, ed. Národní písně moravské, v nově nasbírané. Brno: Matice moravská, 1889. ix, 653, xx, clii stran.
ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla. Nové vyd. Praha: Alois Hynek, [1886?]. 512 s., 176 s not ; 24 cm.
HOLAS, Čeněk, ed. České národní písně a tance [hudebnina]. Praha: B. Kočí, 1908-1910. 5 sv. (218, 199, 308, 259, 292 s.).
JINDŘICH, Jindřich. Chodský zpěvník. Díl VIII.: Jindřichův chodský zpěvník [hudebnina]. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1955. 420 + [4] s. Zpěvem k srdci; 38.
MÁTLOVÁ-UHROVÁ, Ludmila. Hanácké tance z Tovačovska [hudebnina]. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954. 177 s. Národní tance. Velká řada; sv. 1.
SMETANA, Robert, ed., SUŠIL, František, ed. a VÁCLAVEK, Bedřich, ed. Moravské národní písně: s nápěvy do textu vřaděnými sebral a vydal František Sušil. 5. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998. 792 s. ISBN 80-204-0757-X.
VYCPÁLEK, Josef. České tance: 145 (s varianty 185) českých lidových tanců, které zejména na Rychnovsku, Choceradsku i Táborsku sebral a zevrubně (za účelem naučení). Praha: B. Kočí, 1921. 196 stran. Umělecké snahy; sv.
ZEMÁNEK, Josef, ed. Lidové písně z Chrudimska: op. 40 [hudebnina]. Praha: Mojmír Urbánek, 1909. 1 partitura (82 stran). Edition M. U.; No. 669, No. 669a.
ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo: Dějiny tance v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku od nejstarší doby až do konce 19. století se zvl. zřetelem k dějinám tance vůbec. 2. vyd., (v SNKLHU 1. vyd.). Praha: SNKLHU, 1960. 439, [5] s.
DVD/VHS:
JELÍNKOVÁ, Zdena. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. Díl VI, část 2. Haná: [Popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě]. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. 214 s. ISBN 80-86156-01-X.
LAUDOVÁ, Hannah. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. Díl I., Západní Čechy: popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1994. 131 s.: noty.
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě vypracování a obhajoby seminární práce (rozsah 5-6 NS), písemně připravené lekce pro vybraný region, její dílčí předvedení a komentář jednotlivých prvků a vazeb, jejich provedení se zacílením na čistotu regionálního provedení.
Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:9 tj. 86 hodin distančně,
14 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná činnost studentů je zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců, při zpracování podkladů pro výuku lidového tance i tvorbu vystoupení pro žáky uměleckých škol, amatérských i profesionálních souborů.
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-nastudování vybrané literatury k daným tématům,
-vyhledávání informací v internetových zdrojích
-návštěvy alespoň jednoho folklórního festivalu s odevzdáním písemné reflexe
Posluchač si po každé probrané oblasti připraví technickou průpravu a vyhledá tanec v literatuře týkající se dané oblasti.
Vyhledá ukázku tance na Youtube nebo DVD Strážnice, zhodnotí pohybově-taneční materiál, analyzuje pohybový slovník dané oblasti a připraví si krátkou vazbu.
Student vypracuje seminární práci na zadané téma (rozsah 5-6 NS) a písemně připraví lekci pro vybraný region.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (Povinné předměty hlavní)