Pedagogický seminář LT 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSLT4 zápočet 4 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.

Obsah předmětu

Moravské Horácko se rozprostírá podél hranice česko-moravské. Tato oblast je velmi rozsáhlá a není oblastí jednolitou, což se odráží v projevech lidové kultury (lidový kroj, architektura) a nejvíce v lidovém tanci a hudbě.

Tematické okruhy:

1)Jižní Horácko, Podhorácko: Kola z Březníku, Řeznická z Březníku, Obcházení stárků a zavádění o hodech ve Vémyslických

2)Střední Horácko (Bystřicko, Nedvědicko, Tišnovsko, Třebíčsko, Velkobítešsko, Velkomezeříčsko): Groš z Kojetína, Tkalcovská ze Zlatkova, Švec z Pivonic, Židovská z Borače, Kohótek z Kozárova, Manžestr a Mysliveček z Velkomeziříčska, Menueto (minet) ze západní Moravy

3)Severní Horácko (Jimravovsko, Novoměstsko, Olešnicko, Žďársko): Hulán z Ubušína, Motovidlo, směsek z Olešnice, Slepice, směsek z Unčína, Šotyš z Blatin, Minet z Velkomeziříčska, Kalamajka z Krásného, Křižák z Blatin, Plácavá ze Žďárska,

4)Západní Horácko (Dačicko, Jemnicko, Jihlavsko, Telčsko, Třešťsko): Kola ze Sumrakova, Furiant, mateník z Nové Říše, Podolák z Růžené, Řezanka z Býkovce, Třasák na tři a na čtyři, Tajč.

Tance ze Slovácka (Dolňácko): V Pomoraví od napajedel až k Hodonínu leží rozsáhlá oblast Dolňácka. Po taneční, hudební a pěvecké stránce je Slovácko charakterizováno především starými párovými tanci osobité pohybové dikce i skladby.

Výsledky učení

Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity: Didaktika a metodika LT

Literatura

Doporučená literatura:

BARTOŠ, František. Národní písně moravské: v nově nasbírané [hudebnina]. Brno: Matice moravská, 1889. 653 stran. DUFEK, Josef. Naše Horácko jindy a nyní: s dvanácti lit. tabulemi výšivek a půdorysy. Velké Meziříčí: nákladem vlastním, 1893. 373 s., [13] tab.

JELÍNKOVÁ, Zdenka: výběr z široké řady publikací

SMETANA, Robert, ed., SUŠIL, František, ed. a VÁCLAVEK, Bedřich, ed. Moravské národní písně: s nápěvy do textu vřaděnými sebral a vydal František Sušil. 5. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998. 792 s. ISBN 80-204-0757-X.

HOLAS, Čeněk, ed. České národní písně a tance [hudebnina]. Praha: B. Kočí, 1908-1910. 5 sv. (218, 199, 308, 259, 292 s.).

DVD/VHS: JELÍNKOVÁ, Zdena, ed. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. Díl V.: Horácko = (Popisky tanců ke stejnojmenné videokazetě). Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. 164 s.

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310

Hodnoticí metody a kritéria

Obhajoba písemně připravené lekce pro vybraný region, její dílčí předvedení a komentář jednotlivých prvků a vazeb, jejich provedení se zacílením na čistotu regionálního provedení.

Další požadavky: Docházka 100%, aktivita ve výuce

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:9 tj. 86 hodin distančně,

14 hodin prezenčně za semestr.

Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

moodle atd.)

Samostatná činnost studentů je zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců, při zpracování podkladů pro výuku lidového tance i tvorbu vystoupení pro žáky uměleckých škol, amatérských i profesionálních souborů.

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-nastudování vybrané literatury k daným tématům, v literatuře vyhledá zásadní informace o probírané oblasti

-vyhledávání informací v internetových zdrojích

-návštěvy alespoň jednoho folklórního festivalu s odevzdáním písemné reflexe

Posluchač si po každé probrané oblasti připraví technickou průpravu a vyhledá tanec v literatuře týkající se dané oblasti.

Vyhledá ukázku tance na Youtube nebo DVD Strážnice, zhodnotí pohybově-taneční materiál, analyzuje pohybový slovník dané oblasti a připraví si krátkou vazbu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů