Pedagogický seminář MST 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSMT1 zápočet 4 10 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 93 až 113 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Libuše OVSOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář MST 1 tvoří především samostatná pedagogická praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Didaktiky a metodiky MST, s níž je úzce propojen. Pedagogická praxe odborně konzultována s pedagogem daného předmětu.

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), v tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

V roli pedagoga student musí dbát na zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, musí přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale také své názory a postoje.

Tematické okruhy:

-Praktická cvičení - základní příklady výuky principů a přípravná cvičení (na zemi, ve stoji, v prostoru, např. stahování - rozpínání z X pozice, švihy paží do spirály vsedě a chůze)

-Stavba výukové lekce a poměr jejich částí na principech techniky M. Graham na třech úrovních: elementary, beginners, intermediate

-Struktura floor work, seznámení s pohybovým materiálem (bounces, breathings, small contractions, deep contractions, long lean, spirals, pleadings, knot exercice, kneeling)

-Struktura center work, výuka pohybového materiálu (feet exercise, brushes, deep stretch, leg circle, side body stretch, walk in place, prances, jumps…)

-Struktura a pohybový materiál across the floor (traveling nebo work in space) triplets, walks, skips a leaps…)

-Labanova analýza pohybu M. Wigman, H. Holm, propojení německého výrazového tance s americkou modernou

-Úvod a závěr lekce, motivace, uvědomění, téma lekce

-Tvorba lekce pro začátečníky a volnočasové aktivity, využívající přípravná a základní cvičení techniky, rozvíjení tvůrčího přístupu s ohledem na fyzické předpoklady

-Tvorba lekce pro mírně pokročilé, obsahující principy techniky v kombinacích propojujících cvičení do vazeb, s důrazem na přesné pochopení obsahu jednotlivých cvičení

-Vhodné využívání reprodukované hudby, cvičení bez hudby, příprava lekce na studentem zvolenou úroveň a zaměření

-Ovlivnění a propojení s metodou J. H. Pilates

Součástí pedagogického semináře jsou teoretické analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat dané téma z různých pohledů a zkušeností.

Pedagogický seminář MST slouží také k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.

Výsledky učení

Cílem studia je praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (např. konzervatořích, ZUŠ), v tanečních souborech nebo v soukromých studiích.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizty – Pedagogický proseminář, Moderní a současný tanec

korekvizity - Didaktika a metodika MST

Literatura

Doporučená literatura a články:

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

MATYSOVÁ, Radka. Cvičení podle Pilatesovy metody. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2002.

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

E-learning:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=312

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě diskuse nad videozáznamem výuky praktické lekce ve vybrané instituci a nad její bodově sepsanou analýzou, v níž je zhodnocena také její efektivita. Součástí je písemná evaluace absolvovaného workshopu v rozsahu 2-3 NS, jež je součástí studentova portfolia, a zpracování zadaných úkolů (průběžné písemné reflexe, prezentace vytvořené lekce/zadání, průběžné korekce, explikace principů a významů pro technický a umělecký růst studentů dané pohybově – taneční úrovně.)

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně,

10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

-telefonicky, emailem, videohovory

-prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-aplikace konkrétních metodických poznatků na základě probraných témat ve své vlastní pedagogické praxi

-tréninku vyučování ve verbálním projevu, hudebním zadání, názorné demonstraci, odborné korekci

-vytváření nahrávek a záznamů z dané výuky pro následnou diskusi

-bodově sepsané analýzy připravené lekce k zápočtu a ze zhodnocení její efektivity

-písemné evaluace aktivně absolvovaného workshopu moderního nebo současného tance v rozsahu 2-3 NS, o níž bude ústně referovat v rámci zápočtové hodiny

-vyhledávání a shromažďování odborných informací z doporučené i jiné literatury, které se týkají probíraných témat třetího semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů