Pedagogický seminář TaV 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSTV4 zápočet 4 14 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 90 až 110 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář TaV 4 je zaměřen především na rozvíjení samostatné pedagogické praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Metodiky a didaktiky TaV, na jejichž látku navazuje a rozvíjí ji směrem k podchycení a rozvoji tvořivého potenciálu dětí.

Předmět je úzce propojen s obsahem výuky předměty Didaktika a metodika TaV. Je vyučován čtyř semestrálně.

Cílem studia předmětu je

-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.

-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.

Student si prakticky ověří získané informace a dovednosti, týkající se systematické a logické výstavby hodiny.

Dokáže pracovat s širokou škálou imaginace, umí vyváženě zařadit průpravná cvičení, podpořit dětskou tvořivost a dát

prostor jejich improvizaci.

Tematické okruhy

-práce se zvukem – využití hudebních i nehudebních zdrojů

-práce s hudbou – vlastní doprovod, využití nástrojů (např. Orffových), formování hudebního vkusu

-práce s hlasem a textem – zvučení pohybu, písničky, říkadla, básničky, vlastní text

-tvorba pohybových a tanečních her – vlastní témata

-inspirační zdroje a jejich využití pro různé věkové skupiny – hudba, výtvarno, text, rekvizita, lidová kultura, přírodní témata, experiment, vztahy mezi lidmi a ve společnosti

Výsledky učení

Cílem studia předmětu je

-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.

-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita – Pedagogický seminář TaV 1, 2

Korekvizita – Didaktika a metodika TaV

Literatura

Povinná literatura:

BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 163 s. ISBN 80-7068-181-0.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. Praha: IPOS ARTAMA, 2002. Pohyb. ISBN 80-7068-106-3.

LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 2. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2012. Pohyb. ISBN 978-80-7068-266-1.

POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.

POLÁKOVÁ, Marta, Pucová Markéta. Kreatívny tanec, Bratislava, Byť v pohybe 2016, ISBN 978-80-971177-1-9.

PLICKA, Karel. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách, Léto. Vyd. 2., v Odeonu 1. Praha: Odeon, 1979. 423 s.

RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7068-237-1.

ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 93 s. ISBN 978-80-7068-234-0.

ŠVANDOVÁ, Lenka a Edgar MOJDL. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17 + 1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2011. Pohyb. ISBN 978-80-7068-261-6.

Doporučená literatura:

TUFNELL, Miranda, CRICKMAY, Chris. Body Space Image, Notes Towards Improvisation and Performance. London: 1990. ISBN 978-1-85273-041-3.

E-learning: https://moodle.amu.cz

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě praktické účasti na semináři. Student na videozáznamu doloží proces a výsledek vlastní tvorby pro konkrétní věkovou skupinu dětí v podobě pohybové a taneční hry nebo choreografie.

Další požadavky: orientace v problematice tematických okruhů obou semestrů, tvorba portfolia (reflexe doporučené oborové přehlídky nebo festivalu), docházka 100%.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.

Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

telefonicky, emailem, videohovory

prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-systematického praktického ověřování si probraných témat ve své pedagogické praxi a následné konzultace

s pedagogem daného předmětu

-nastudování zadané literatury k daným tématům

-vyhledávání a shromažďování odborných informací, které se týkají probíraných témat čtvrtého semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky

-vytvoření videozáznamu, na kterém doloží proces a výsledek vlastní tvorby pro konkrétní věkovou skupinu dětí v podobě pohybové a taneční hry nebo choreografie.

Tematické okruhy

-práce se zvukem – využití hudebních i nehudebních zdrojů

-práce s hudbou – vlastní doprovod, využití nástrojů (např. Orffových), formování hudebního vkusu

-práce s hlasem a textem – zvučení pohybu, písničky, říkadla, básničky, vlastní text

-tvorba pohybových a tanečních her – vlastní témata

-inspirační zdroje a jejich využití pro různé věkové skupiny – hudba, výtvarno, text, rekvizita, lidová kultura, přírodní témata, experiment, vztahy mezi lidmi a ve společnosti

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů