Pedagogika 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PEG2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Cílem výuky je vytvořit znalostní a vědomostní základnu, kterou budou následně absolventi využívat jak přímo ve své pedagogické práci, tak jako nezbytný předpoklad dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Důležitým cílem je rovněž strukturování poznatků z různých pedagogických disciplín včetně oborových didaktik do smysluplného a prakticky využitelného vědomostního systému a zasazení pedagogické teorie i praxe do kontextu sociálních jevů a procesů.
Tematické okruhy:
1.Pedagogický výzkum a jeho metodologie
2.Etika v pedagogice
3.Plánování učení
4.Aktivní a autentické učení
5.Současné alternativní pedagogické směry
6.Aktuální problémy a výzvy stojící před pedagogickou teorií a praxí
7.Hodnocení ve výuce a evaluace výsledků vzdělávání.
8.Pedagogická komunikace
9.Podpora žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Výsledky učení
1.Student zformuluje výzkumný problém, vybere vhodný design výzkumu, zvolí odpovídající metody sběru dat, jejich analýzy a intepretace, dodržuje požadavky na validitu a reliabilitu výzkumu.
2.Student rozumí vztahům mezi mravy, morálkou, etikou v pedagogické praxi, na příkladech demonstruje etické problémy učitelské profese.
3.Student sestaví časový tematický plán a přípravu na výukovou jednotku, ve které spolu výukové cíle, vzdělávací obsah a forma vytvářejí logický systém.
4.Student vysvětlí principy aktivního, autentického učení na příkladu z praxe v rámci svého oboru.
5.Student charakterizuje chápání alternativy pedagogické koncepce a vysvětlí principy waldorfského školství, Montessori školství a jednoho dalšího vybraného konceptu.
6.Student pojmenuje aktuální problémy, které jsou řešeny pedagogickou teorií a praxí.
7.Student formuluje smysl a funkce školního hodnocení, druhy školního hodnocení, formy prověřování a hodnocení, charakterizuje současné trendy v oblasti hodnocení (formativní hodnocení, kriteriální hodnocení a postupy rozvíjení hodnotících a sebehodnotících dovedností žáků.
8.Student vymezí funkce a pravidla pedagogické komunikace (verbální i neverbální), odliší komunikaci učitele v roli komunikátora a komunikanta a identifikuje základní poruchy v komunikaci a vady řeči.
9.Student obhájí „na člověka zaměřený“ přístup ve vzdělávání
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
HRDLIČKOVÁ, Alena. Alternativní pedagogické koncepce a jejich význam pro teorii a praxi současné školy. Pedagogická orientace. Brno: Československá pedagogická společnost, 1995, , 85-92. ISSN 1211-4669.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003, 223 s. ISBN 80-725-4329-6.
KOCÚROVÁ, MARIE. Individualizace jako těžiště vztahu pedagogiky a speciální pedagogiky. Pedagogická orientace 2002, č. 3, s. 25-39. ISSN 1211-4669.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8584-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, c2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Doporučená literatura
JANÍK, T. (2010). Stav a výhledy českého pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 20, 2010 č. 2, s .5-22. ISSN 1805-9511 Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1361/1006
JOSEPH, Stephen. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-1361-1.
MIKLOŠKA, Petr. Pedagogické aplikace „přístupu zaměřeného na člověka“. Olomouc, 2016. Disertační. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Panajotis Cakirpaloglu. Dostupné z: https://theses.cz/id/qjqk00/Disertacni_prace.pdf
PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-675-4
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Hodnoticí metody a kritéria
V rámci ústní zkoušky student prokáže orientaci v probrané problematice. Dalším požadavkem je založení pedagogického výzkumu (téma a cíl souvisí s praxí studenta).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Mg) - Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Mg) - Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Mg) - Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)