Pedagogický seminář lidového tance 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PSL6 | zápočet | 3 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 65 až 80 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Tance ze Západních Čech: Tato oblast nezapře společnou kulturní souvislost s obecným vývojem středoevropské kultury. Znovuoživení místních tradic, je v současnosti dílem novodobých venkovských skupin a souborů lidových tanců, které pokusily rekonstruovat podobu vžitého tanečního repertoáru.
a)Horní Chodsko: Postřekov ,Dívčí chození dokola před zahájením tance, Do kolečka, forma párová a forma kola, Zelený kúsek: Hopsasa hyjsasa, Šotyš, Tajče
b) Dolní Chodsko: Do kolečka ve 3/4 a 2/4 rytmu, Zelené kúsky ? Brumlák, Salát, Martin, Manžestr, Štajdyš
c)Klatovsko: Latovák se špačíčkovým úvodem, Mateník Talián, Hulán 3/4 z Bolešin,
d)Plzeňsko jižní oblast: Vivatek z Kotrčova, Hulán á la hopla valčík, Štajryš
Plzeňsko západní oblast: Sulislavské párové kolečko, Lendlery,
Plzeňsko severní oblast: Plaské dívčí a smíšené kolečko, Pantofel z Dolní Bělé
e)Chebsko, Plánsko, Mariánsko-lázeňsko a Karlovarsko: Roia z Chebska, Dívčí a
zábavní kola a reje z Chebska a Karlovarska, Krajcpolka z Karlovarska a Chebska,
Schleifer (klouzák) z Ašska,
Tance z Hané: Haná je rozsáhlou úrodnou rovinnou oblastí ve středu Moravy. Je bohatým kulturním dědictvím a s dlouhodobě tradicí udržovaným a pěstovaným povědomím o vlastní kulturní a národopisné svébytnosti.
a)Střední Haná: Cófavá z Annína, z Prostějova a Olomouce, z Tovačova, z Plumlova, Svatební Kot z Prostějovska, Hanácké cifrování, Šáteček z Tovarová, Kalamajka z Tovarová, Tetka ? trhová z Konopic, Valaška z Opocan, Maďara z Annína, Sósedská (šóstavá) z Annína, Zahradnická z Konopic, Trojke z Tovačova
b)Jižní Haná: Cófavá z Kojetína, Menuet z Nezamyslic, Kolo a had z Bojanovic, Křížová polka z Nezamyslic, Šátečková, Kalamajka z Kojetína, Hos a Hosar z Drysic, Holuběnka, Huláň, Maďarka, Řetězová šotyška a Vařečková z Kojetína, Hořela lipka
c)Severní Haná: Cófavá z Droždína, hovadí (kalup) z Čech pod Kosířem, Mazurka z Loučan, Hópák z Rudy, Mazurka babka z Rudy, Otevřené valčík z Moravičan, Špacírpolka z Jedlí
Výsledky učení
Předmět navazuje na Pedagogický seminář 5. Zabývá se oblastí Západních Čech a Hané. Posluchači vytváří pohybovou přípravu pro vybranou oblast.
Předpoklady a další požadavky
Samostatná činnost studentů, zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců.
Literatura
Laudová, Hannah: Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska, díl I. Západní Čechy, Ústav lidové kultury Strážnice 1994.
Bláha, Z.: Tance z Postřekova, Chodská muzika a lidová píseň, Praha 1958.
Jindřich, Jindřich: Chodský zpěvník, Praha 1955.
Zíbrt, Čeněk: Jak se kdy v Čechách tancovalo, Praha 1960.
Vycpálek, Josef: České lidové tance, Praha 1921.
Jelínková, Zdenka: Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska, díl VI. Haná, Ústav lidové kultury Strážnice 1997.
Bartoš, František: Národní písně moravské, Brno 1889.
Mátlová-Uhrová, L.:Hanácké tance z Tovačovska, Praha 1954.
Sušil, František: Moravské národní písně, Brno 1840.
Hodnoticí metody a kritéria
Požadována je praktická účast na semináři, příprava alespoň jedné pohybově-taneční variace k probírané folklorní oblasti (technitká příprava taneční dovednosti dané oblasti).
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Classical Ballet Technique (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Modern and Contemporary Dance from 2022/23 (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Folk Dance (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Klasický tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Moderní a současný tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Lidový tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)