Psychologie vnímání tance 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PVT1 zápočet 2 10 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 43 až 53 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Cílem výuky je studium psychologických aspektů tanečního umění se zaměřením na jeho pozorování a vnímání. Výběr témat akcentuje oblasti na pomezí obou oborů pro hlubší pochopení základů diváckého zážitku.

Tematické okruhy:

1.Psychologie a tanec, vzájemný vztah

2.Pojmy konceptuální integrace a konceptuální metafora

3.Základní psychologické pojmy: vnímání, pozornost, specifika vizuální percepce

4.Vnímání vlastního těla, pojmy kinestezie, propriocepce, body image

5.Vnímání těl druhých

Výsledky učení

Schopnost aplikovat psychologické teorie v tanečním umění, porozumění základním principům diváckého prožitku z pohledu psychologie, orientace v aktuálních výzkumech i trendech v oblasti psychologického studia tance.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BARTOŠ, Josef. Co prožíváme, když se díváme na tanec. Taneční aktuality – Speciální vydání 2020: Tanec a publikum. Praha: Taneční aktuality.cz, 2020, ISBN: 978-80-270-8410-4.

HAVLÍČKOVÁ-KYSOVÁ, Šárka. Metafory, kterými hrajeme: perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65–84. ISSN 1803-845X.

REIMOSER, Jan. Jak se dívat na tanec. Praha: Vyšehrad, 1947.

Doporučení literatura:

BLÄSING, Bettina, PUTTKE, Martin a SCHACK, Thomas. The Neurocognition of Dance: Mind, Movement and Motor Skills. Abingdon: Routledge, 2018, 320 s. ISBN 9781138847866.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow: The classic work on how to achieve happiness. Londýn: Rider Books, 2002, 320 s. ISBN 978-0712657594

CUFF, Benjamin, BROWN, Sarah, TAYLOR, Laura a HOWAT, Douglas. Empathy: A Review of the Concept. Emotion Review, 2014, roč. 8, č. 2, s. 144–153. ISSN 1754-0739.

EKMAN, Paul. Odhalené emoce. Brno: Melvil Publishing, 2015, 328 s. ISBN 978-80-87270-81-3.

FAUCONNIER, Gilles a TURNER, Mark. The Way We Think: Conceptual Blending and the mind‘s hidden complexities. New York: Basic Books, 2003, 464 s. ISBN 9780465087860.

FERRARI, Pier Francesco a RIZZOLATTI, Giacomo. Mirror neuron research: The past and the future. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 2014, roč. 369, č.1644), 20130169. ISSN 1471-2970.

MCCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences: a Cognitive Approach to Spectating in the Theatre. New York: Palgrave Macmillan, 2008, 264 s. ISBN 978-0-230-61702-5

MCCONACHIE, Bruce. Theatre & Mind. Londýn: Palgrave MacMillan, 2013, 92 s. ISBN 978-0230275836.

JOHNSON, Mark a LAKOFF, George. Metafory, kterými hrajeme. Brno: Host, 2012, 282 s. ISBN 80-7294-071-6.

JOLA, Corinne, POLLICK, Frank a REYNOLDS, Dee (eds.). Dance Research: Special on-line supplement on Dance and Neuroscience. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011, s. 270–503. ISSN 0264-2875.

REYNOLDS, Dee, REASON, Matthew. Kinesthetic Empathy in Creative and Cultural Practises. Bristol/Chicago: Intellect, 2012, 334 s. ISBN 9781841504919.

Hodnoticí metody a kritéria

Referát na zadané téma z oblasti psychologického přístupu k tanečnímu umění

Další požadavky: docházka minimálně 75 %, studium povinné literatury

Poznámka

v přípravě

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů