Taneční trendy a popkultura 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TTP1 | zápočet | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Předmět Taneční trendy a popkultura 1 obsahuje pohled na problematiku vývoje umění v reakci na společenské jevy, aplikované a zaměřené na populární kulturu a taneční trendy.
Popkultura a masová kultura se liší akcí a zapojením jednotlivých stran komunikace. Masovou kulturou rozumíme spíše šíření kulturních hodnot mezi nejširší společenské vrstvy prostřednictvím jednostranné komunikace skrze masová média. Populární kultura bývá ovšem především formována vkusem, zkušeností, či upřednostněnými hodnotami publika a jde tudíž do jisté míry o sílu, která není závislá jen na producentech obsahu.
Výuka je založena na schopnosti výstavby myšlení a chápaní pojmů, které jsou vedeny formou odborné disputace. Tento typ interaktivní přednášky a rozpravy vedou studenta k (sebe)reflexi a napomáhají k efektivitě řešení zadaných úkolů. Odborné vedení zajišťuje kvalitu chápání dané problematiky a osvojení si odborného diskurzu, v němž student využívá nabytých znalostí a dovedností oboru a prokazuje schopnost aplikovat je osobitým způsobem.
Tematické okruhy:
- Kultura elit, subkultura, kultura masová a populární
- Vnímání protikladů mezi „skutečnou kulturou“ a „masovou (ne)kulturou“ z pohledu počátku těchto projevů v 19. století
- Minulé koncepty rozdělené společnosti na kultivovaného konzumenta tzv. vysokého umění a na široké, manipulovatelné masy ovlivňované populárním uměním
- Otázka úpadku kultury vlivem masové produkce a masových médií:
(různá pojednání o tom, že ostrá hranice mezi „skutečným“ uměním a jeho masovou úpadkovou verzí mizí. Teze, že z tradičních kulturních statků zůstává jen „surová“ látka politických a duchovních dějin a lesk zděděných velkých jmen, s nimiž je současná společnost pouze solidární. Diference mezi „seriózní“ a lehkou produkcí: buď je obroušena, nebo se stává organizovanou. Např. T. Adorno, R. Nye, R. Scruton atd.).
- Protiklady struktur a procesy populární kultury – produkce vs. spotřeba, průmysl vs. publikum, komodity vs. kulturní formy atd.
- Preferované projevy médií a jiných komunikačních prostředků (kanálů, sítí...) ve srozumitelnosti a přístupnosti umění široké veřejnosti – dostupnost, atraktivita, originalita (úžas, překvapení, šok, svár, provokace...)
Výsledky učení
Student se orientuje v teorii určující profil tanečního oboru. Zná postupy chápání a zpracování vlastních postupů v praktické a duchovní rovině. Má přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností adekvátní estetickému chápání světa. Znalosti ze společenských jevů a znaků promítnutých do umění, chápe v kontextu s ostatními zadanými semestrálními úkoly. Chápe dobové i nadčasové hodnoty uměleckého díla. Dosažené znalosti a dovednosti umí aplikovat v prezentaci svojí pedagogické a umělecké působnosti.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-406-0.
BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: Vznik a struktura literárního pole. Brno: HOST, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Vyd. 1. Praha: Torst, 2005. 553 s. ISBN 80-7215-264-5.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie. 1. vydání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. ISBN 978-80-7465-068-0.
MANDELBROT, Benoit. Fraktály. Tvar, náhoda a dimenze. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1009-0.
SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-1076-9.
ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. In: ZAHRÁDKA, Pavel, (ed.). Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky. Brno: Barrister & Principal, 2010, ISBN 978-80-87474-11-2.
Doporučená literatura:
BROWNE, Ray B. Popular Culture: Notes Toward a Definition. In: HINDS, H. E., MOTZ, M. F., NELSON A. M. S., (eds) Popular Culture Theory and Methodology. A Basic Introduction. Madison: The University of Wisconsin Press, 2006, ISBN 0-87972-870-1.
NYE, Russel B. Notes for an Introduction to a Discussion of Popular Culture. In: HINDS, H. E., MOTZ, M. F., NELSON, A. M. S. (eds). Popular Culture Theory and Methodology. A Basic Introduction. Madison: The University of Wisconsin Press, 2006, ISBN 0-87972-870-1.
ROYCE PETERSON, Anya. The Antropology of Dance. Vyd. 1. Indiana University Press 1977. ISBN 978-1852730888.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet: ústní prověření znalostí a schopností, prezentace výzkumu vybraných pojmů a uvedení příkladů jejich projevů v tanečním umění
Další požadavky: docházka min. 80 %, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:45–12:15 | Josef BARTOŠ | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Mg) - Choreografie a režie - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)