Estetika zvukové tvorby

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108EZT zkouška 2 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 40 až 50 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jiřina MAREŠOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiřina MAREŠOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Oddělení hudebně teoretických disciplín

Obsah

Cíl výuky:

Studenti získají přehled o estetických hodnotách a kritériích aplikovaných do oblasti zvukové tvorby.

Shrnutí obsahu předmětu:

Předmět se zabývá historickými přístupy k estetickému hodnocení zvukového snímku. Pojmenovává etická kritéria a hodnoty v historickém kontextu. Studenti v seminárních pracích prokazují své základní znalosti v oblasti estetického hodnocení s důrazem na vhodné používání odborné terminologie a schopnosti formulovat a obhájit vlastní názory.

Tematické okruhy:

Základní estetické normy a hodnoty

Historický kontext estetického pojetí zvukového snímku

Estetická hodnota jako kritérium hodnocení zvukového záznamu

Objektivita a subjektivita při ztvárnění estetického výstupu hudebního snímku

Proces tvorby zvukového záznamu a výsledný zvukový snímek jako interpretační umění

Prostředí on-line jako nový koncertní prostor

Výsledky učení

Studenti se naučí analyzovat zvukové snímky z hlediska estetického ztvárnění a dokáží definovat estetické hodnoty snímku. Získají přehled o historickém vývoji estetiky v oblasti zvukové tvorby.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HAMILTON, Andy, 2003. The Art of Recording and the Aesthetics of Perfection. The British Journal of Aesthetics [online]. Volume 43, Issue 4, October 2003, Pages 345–362, Dostupné z: https://doi.org/10.1093/bjaesthetics/43.4.345

MOYLAN William, 2002. The Roles of the Recordist and the Aesthetics of Recording Production [online]. Understanding and Crafting the Mix, 3rd edition. Dostupné z: https://ebookreading.net/view/book/EB9780415842808_31.html

MILLER, Steven M., 2013. Aesthetics and the Art of Audio Field Recording [online]. Trebuchet-Magazine. Dostupné z: https://www.trebuchet-magazine.com/aesthetics-art-audio-field-recording/

BERGSLAND, Andreas, ENGUM, Trond, 2015. Unheard Sounds: The Aesthetics Of Inaudible Sounds Made Audible [online]. The Journal on the Art of Record Production (JARP). Issue 10. ISSN: 1754-9892

POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006. 287 s. ISBN 80-246-1215-1 (brož.).

Doporučená literatura:

ČERNÝ, Miroslav, Karel. Problém hudebního díla, jeho podstaty, identity a forem existence. Estetika, 1974, roč. XI, str. 164 – 182 a 193 – 212.

HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1973. 173 s.

HOSTINSKÝ, Otakar. O hudbě. Praha: Supraphon, 1961. 462 s. JIRÁNEK, Jaroslav. Tajemství hudebního významu. Praha: Academia, 1979.

JIRÁNEK, Jaroslav. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 55 s.

KUNA, M. Hudební interpretace jako předmět výzkumu. Hudební rozhledy, 1979, roč. 32, č. 3. s. 134 – 139.

LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1982. 221 s.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1966. 371 s.

VIČAR, Jan. Hudební estetika. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1998. 183 s. ISBN 80-85883-30-9 (brož.).

Hodnoticí metody a kritéria

Student získá atestaci na základě vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 2-3 normostran. Text musí splňovat základní kritéria odborného textu a musí být prezentován v rámci semináře. Současně je požadována docházka nad 60 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů