Fyzické divadlo 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109FD1 zápočet 6 8 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 78 až 108 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Roman HORÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Roman HORÁK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla

Obsah

Cíl výuky:

Cílem výuky je prohloubení práce s tělem a hlasem s nevšedními hereckými a pohybovými technikami. Předmět je výrazně zaměřen na autentičnost pohybového projevu a rozhodnou práci s tělesnou energií. Důraz je kladen po dobu celého procesu na hravost a lehkost a také na detailní pohybový projev, tedy práci s technikou pohybu. Záměrem je rozšíření pohybového a hlasového rejstříku hledáním nových výrazových možností, a to prostřednictvím her a principů fyzického divadla. Herní principy cílí na systematický vstup do fyzické akce, která se pak kombinuje s řemeslnou prací. Tato řemeslná práce učí studenty pracovat s rozsahem pohybu, s prostorem, s rytmem, s dynamikou, s energií a intencí, s autentičností a spontánností vlastního pohybového projevu. Tím se student seznámí metodicky s hereckou technikou fyzického divadla.

Záměrem je také zachovat pružnost a otevřenost nejen pro detailní technickou práci, ale také náhled na materiál z různých úhlů pohledů, což znamená otevření možností práce s vlastním pohybovým materiálem a také širokou škálu možností pro tvůrčí proces ve skupině.

Student se má naučit vnímat tělo jako komplexní celek, zkoumat mimořádné či extrémní stavy energie, které v sobě obsahují kontrasty a poskytnou herci nové výrazové možnosti. Učí se pracovat detailně s pohybovou partiturou a s principem montáže, který mu poslouží jako nástroj pro svou individuální tvorbu a pro osobní výpověď.

Tematické okruhy:

Součástí výuky je tříbení pohledu na pohyb jako takový a získání citlivosti pro univerzální principy pohybového divadla jako např. „flow“, uzemnění, rytmus, dynamika, artikulace, prostor, abstrakce, konkretizace, komunikace a situace, architektura, vrstvení, práce s partnerem ad.

-„flow“, uzemnění, rytmus, dynamika, artikulace, prostor, abstrakce, konkretizace, komunikace a situace, architektura, vrstvění, autentičnost pohybu, práce s partnerem

-rozšíření pohybových a hlasových výrazových možností

-práce s pohybovou partiturou a s principem montáže

-samostatná, sólová a skupinová práce

-lehkost a hra

-příprava ročníkového představení

-reflexe

Výsledky učení

V prvním semestru jsou výsledky výukového procesu následující:

výběr, reflexe a výzkum nosných témat pro autorský proces,

Student se naučil vnímat vlastní tělo v nových kontextech a dokáže vědomě pracovat s tělesnou energií a výrazovými prostředky, které v pohybu používá. Naučil se pracovat s výběrem a fixací pohybového materiálu, zakomponovat jej do vlastního či kolektivního tvůrčího procesu a propojovat jej s tématem.

Je schopen samostatné a sólové práce stejně tak, jako práce ve skupině. Dokáže pracovat s pohybem herecky, kultivuje detailní práci na technice pohybu a stejně tak si zachovává otevřenost pro osobní náhled na materiál z různých úhlů pohledu.

Ví, jak být autentický a spontánní ve svém fyzickém projevu a dokáže pracovat s mimořádnou nevšední energií a technikou, které aplikuje v tvůrčím procesu pro naplnění uměleckého záměru.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BARBA, Eugenio a SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7008-109-0.

BOGART, Anne a Tina LANDAU. Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. Praha: Divadelní ústav ve spolupráci s Divadlem Archa, 2007. ISBN 978-80-7008-210-2.

Doporučená literatura:

CALLERY, Dymphna. Through the body : a practical guide to physical theatre. London New York: Routledge Nick Hern Books, c2001. x, 243 s. ISBN 0-87830-124-0.

HODGE, Alison. Actor Training. New York: Routeledge, 2010. ISBN 978-0-415-47167-1.

JOHNSTONE, Keith. Impro and Theatre. Bloomsbury publishing PLC 2018. ISBN 9781350069039.

KEEFE, John. Physical theatres : a critical introduction. London: Routledge, 2007. xv, 230 s. ISBN 978-0-415-36249-8.

Physical theatres : a critical reader. London: Routledge, c2007. xxii, 283 s. :. ISBN 978-0-415-36252-8.

CIHLÁŘ, Ondřej. Nový cirkus. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2006. 263 s. :. ISBN 80-86102-55-6 .

GAJDOŠ, Július. Od inscenace k instalaci, od herectví k performanci. Praha: KANT, 2010. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-037-3.

HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce : útržky úvah o divadelní zkoušce. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 185 s. :. ISBN 978-80-7331-222-0.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století. Praha: KANT, 2011. Disk (Akademie múzických umění v Praze). ISBN 978-80-7437-060-1.

CHRISTOFFERSON, Erik Exe. The Actor’s Way. New York: 1993, ISBN 0-415-08795-3.

LABAN, Rudolf. Choreutics. Alton: Dance books, c2011. xii, 214 s. :. ISBN 978-1-85273-148-9.

LECOQ, Jacques. The Moving Body : teaching creative theatre. First published. New York London: Bloomsbury Methuen Drama, 1997. 186 stran :. ISBN 978-1-4081-1146-8.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě aktivity v hodinách a plnění dílčích úkolů: vytvoření okruhu aktuálních témat, které student přináší do autorského procesu (osobní, společenské, politické…), výběr stylových / technických elementů pro další tvůrčí proces, vytvoření pohybových struktur a elementů pro tvorbu ročníkového představení, reflexe vlastní práce na konci semestru.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 0021
Učebna 0021

(Hartigovský palác)
HORÁK R.
12:15–15:00
(paralelka 1)
Prosím, do sálu vstupujte BEZ OBUVY. V prostorech šaten se pohybujte v přezůvkách!
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 12:15–15:00 Roman HORÁK Učebna 0021
Hartigovský palác
Prosím, do sálu vstupujte BEZ OBUVY. V prostorech šaten se pohybujte v přezůvkách! paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů