Základní herecký trénink 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
109ZHT2 | zápočet | 1 | 4 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), -17 až -12 hodin domácí příprava!!! | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra nonverbálního divadla
Obsah
Poznání a rozvoj těla herce jako artikulačního nástroje, všestranné vnímání těla, vytříbení artikulačních a výrazových schopností prostřednictvím různých principů mimického divadla a tanečních technik (Herecká, stylová, akrobatická, rytmická, hlasová a taneční cvičení). Zaměření se na schopnost individuální a partnerské práci, vysokou úroveň pohybové kultury a tělesné kondice, rozvoj psycho-fyzických schopností, rozvoj rytmického cítění.
Tematické okruhy:
1.Tělo jako nástroj: Práce s překračováním vlastních hranic a s extrémy pohybu, otevírání nových obzorů a psycho-fyzických možností hercova těla.
2.Kultura pohybu: trénink pohybové paměti, cvičení reakce-schopnosti, uvolnění těla, koncentrace, kondice, řemeslné aspekty pohybové kultury - “flow“, uzemnění, úhly pohledu
3.Princip hry: Soubory pravidel, v rámci kterého herci hrají a zkoumají, jak jednotlivá omezení ovlivňují výsledný význam a situaci mezi aktéry, a také se učí, jak vytvořit základ pro tvorbu dramatické situace.
4.Téma jako zdroj: Tematicky se práce odvíjí od základních společenských otázek, např. identita, hodnoty, extrémy apod., které tvoří základ pro studentovu tvorbu
Výsledky učení
Studenti se naučí vnímat své tělo jako nástroj, o který je potřeba pečovat a cvičit jej, podobně jako hudební nástroj. Dále se naučí vnímat muzikalitu pohybu, udržovat napětí a ctít základní principy a kulturu pohybového divadla jako např. projekci, uzemnění, “flow“ a osu těla. Princip hry napomáhá tomu, že herec vstoupí bez zábran do psycho-fyzických cvičení a propojuje výuku organicky s principem improvizace.
V součinnosti všech složek pedagogického procesu se student naučí tříbit svou tělesnou artikulaci, vnímání partnerů a tělesné exprese a naučí se různými způsoby vstupovat do procesu tvorby.
Dále se student naučí pracovat s tématem, které je inspiračním zdrojem pro dvě se prolínající linky kreativního procesu: zkoumání a tvoření.
Student se učí a zdokonaluje v technice pohybu a tělesné vnímavosti a probouzí svou pohybovou inteligenci, dále rozšiřuje své pohybové a hlasové schopnosti. V procesu práce se také učí zkoumat nové kontexty a možnosti, jak do tvořivé situace vstoupit, jak ji vytvořit, utváří si vlastní názor na možnosti skladby a stylu a tím se profiluje v definici vlastního směru a postupu praktické tvorby.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BARBA, Eugenio. Slovník divadelní antropologie: o skrytém umění herců. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Institut umění – Divadelní ústav, 2000. 285 s. ISBN 80-7008-109-0.
BOGART, Anne. Úhly pohledu: praktický průvodce systémem úhlů pohledu a kompozice. 1. vyd. Praha: Divadlo Archa Institut umění – Divadelní ústav, 2007. 205 s. ISBN 978-80-7008-210-2.
HORÁK, Roman. Herecký trénink. Praha, 2007. 67 s.
Doporučená litaratura:
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7.
BROOK, Peter. Prázdný prostor. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988.
CALLERY, Dymphna. Through the body: a practical guide to physical theatre. London New York: Routledge Nick Hern Books, c2001. x, 243 s. ISBN 0-87830-124-0.
ČECHOV, Michail Aleksandrovič. O herecké technice. 1. vyd. Praha: Divadelní fakulta AMU Institut umění – Divadelní ústav, [1996]. 131 s. ISBN 80-7008-054-X.
DONNELLAN, Declan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007. 247 s. ISBN 978-80-903842-1-7.
GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál: texty 1965-1969. Vyd. 1. Bratislava: Kalligram, 1999. 207 s. ISBN 80-7149-276-0.
HAVELKA, Jiří. Zmrazit čerstvé ovoce: útržky úvah o divadelní zkoušce. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-7331-222-0.
JOHNSTONE, Keith. IMPRO: improvizace a divadlo. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2014. 294 s. ISBN 978-80-7331-266-4.
KEEFE, John a Simon David MURRAY. Physical theatres: a critical reader. New York: Routledge, 2007. ISBN 978-0415362528.
MURRAY, Simon David a John KEEFE. Physical theatres: a critical introduction. New York: Routledge, 2007. ISBN 978-0415362504.
Hodnoticí metody a kritéria
Student má povinnost splnit minimálně 75 % docházky, hodnotí se jeho aktivita v hodinách, individuální a kolektivní práce, plnění dílčích úkolů, jeho pokrok v integraci vyučovaných postupů do vlastní tvorby a klauzurní výstup.
Poznámka
Bez údaje.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Nonverbální divadlo (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Nonverbální divadlo (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)