Sociologie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
110SO2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební produkce
Obsah
Cíl výuky:
Po osvojení si základních sociologických pojmů a přístupů v Sociologii 1, je cílem tohoto kurzu zaměření se na aktuální témata moderní společnosti, která ovlivňují naši každodennost (masová média, davové chování, rasismus, globalizace, ekologie atd.) Vedle teorie a prohlubování samostatného kritického pohledu na problémy současné společnosti se kurz zaměřuje v druhé části i na sociologický výzkum, základní porozumění jeho postupům, metodám a technikám, výstupům. Samostatný okruh je věnován problematice dotazování. Studenti si osvojí základní principy tvorby dotazníku a získají dovednost tento výzkumný nástroj samostatně vytvořit a použít.
Tematické okruhy:
- Média a komunikace
▪Typologie společností dle médií (Mc Luhan)
▪Realita a simulace (Baudrillard, Lipovetsky)
▪Internet a sociální sítě
2.Sociální stratifikace a mobilita
▪Stavy, třídy, vrstvy
▪Sociální mobilita, sociální status
▪Sociální nerovnost (Parsons, Merton)
3.Sociální skupiny, Davy
▪Typy sociálních skupin
▪Sociální interakce, vztahy
▪Davy (le Bon)
4.Rasa a etnikum
▪Rasa jako sociální kategorie
▪Etnikum a národ
▪Rasismus, nacionalismus, holocaust (Bauman)
5.Sociální deviace
▪Mechanismy sociální kontroly
▪Anomie
▪Kriminologie
6.Globalizace
▪Globalizace versus lokalizace (Giddens )
▪Nezamýšlené důsledky globalizace (Bauman)
7.Sociologie a ekologie
▪Moderní Společnost versus příroda
▪urbanizace a nárůst populace
▪Příroda jako Životní prostředí
▪Meze růstu a udržitelný rozvoj
8.Veřejné mínění
▪Teorie a výzkum, historie výzkumu veřejného mínění
▪Fáma a její šíření, Gallupova metoda sběru dat, spirála mlčení
▪Reklama
9.Metodologický blok I.: sociologický výzkum: typy výzkumu, specifika výzkumu trhu a výzkumu veřejného mínění, výběrové procedury
10.Metodologický blok II.: problematika dotazování, technika dotazníku a ankety, konstrukce dotazníku a druhy otázek
Výsledky učení
Výsledky učení:
Na konci kurzu studenti budou:
●rozumět klíčovým sociologickým pojmům a teoretickým přístupům probíraným v kurzu;
●kriticky nahlížet na aktuální témata moderní společnosti, které ovlivňují postoje a chování lidí
●rozumět postupům, metodám, technikám a výstupům sociologického výzkumu
●mít schopnost samostatně sestavit stručný sociologický dotazník
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: uvedení do základů sociologie pro gymnázia, vyšší odborné školy a neoborové vysokoškolské studium. Vyd. 3., upr. Praha: Fortuna, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7373-028-4.
PETRUSEK, Miloslav. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. 189 s. ISBN 978-80-87207-02-4.
Doporučená literatura:
BAUMAN, Zygmunt a MAY, Tim. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. Překlad Jana Ogrocká. V tomto překladu přeprac. originálu vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 239 s. Studijní texty; sv. 30. ISBN 80-86429-28-8.
BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie: humanistická perspektiva. Překlad Jiří Ogrocký. 2. vyd., V nakl. Barrister & Principal 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 194 s. Studium. ISBN 80-85947-90-0.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8. (kap. 3-7, 10)
GIDDENS, Anthony a SUTTON, Philip W., ed. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 2013. 1049 s. ISBN 978-80-257-0807-1.
HAVLÍK, Radomír. Úvod do sociologie. Vyd. 6., přeprac. Praha: Karolinum, 2015. 132 s. ISBN 978-80-246-2843-1.
JANDOUREK, Jan. Úvod do sociologie. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 231 s. ISBN 978-80-7367-644-5.
KELLER, Jan. Úvod do sociologie. 6. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 204 s. Studijní texty; sv. 2. ISBN 978-80-7419-102-2.
MOŽNÝ, Ivo. Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 208 s. ISBN 80-7178-624-1.
SIMMEL, Georg. Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006. 206 s. Klas; sv. 1. ISBN 80-86429-59-8.
THOMPSON, Kenneth. Klíčové citace v sociologii: hlavní myslitelé, pojmy a témata. Překlad Jiří Ogrocký. 1. vyd., dotisk. Brno: Barrister & Principal, 2004. 267 s. Studium. ISBN 80-85947-68-4.
Velký sociologický slovník. I, A-O. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. 747 s. ISBN 80-7184-311-3.
Velký sociologický slovník. II, P-Ž. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. s. 749-1627. ISBN 80-7184-311-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky ke zkoušce:
- Ústní zkouška z probraných okruhů za zimní i letní semestr. (60 %)
- Pravidelná příprava na přednášky: četba zadaných odborných textů, zodpovězení zadaných otázek přes moodle a příprava k diskuzi tématu na hodině. (30 %)
- Prezence a aktivita na přednáškách. (10 %)
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební produkce (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty)