Hudební estetika pro hudební režiséry 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HEHR2 | zkouška | 5 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 104 až 129 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Oddělení hudebně teoretických disciplín
Obsah
Cíl výuky:
Získání aktuálních poznatků z hudební estetiky, hudební sémiotiky, teorie interpretace a stavu současné internetizace a vizualizace hudebního umění (přednáška). Na semináři studenti získají zkušenosti při vedení odborné diskuze o tématu vlastní seminární práce či tématech prací ostatních studentů, jsou schopni formulovat vlastní názory a konfrontovat je s názory odborné veřejnosti.
Shrnutí obsahu předmětu:
Na přednáškách se studenti seznámí s významnými osobnostmi hudební estetiky a jejich dílem, současnou situací v hudbě a společnosti. Předmět vede studenty k potřebě vnímat hudební estetiku jako součást uměleckého ztvárnění záznamu zvuku a uplatňování hudebně estetických hodnot při postupech hudební režie.
Tematické okruhy:
• Zofia Lissa a hudební recepce jako součinitel dějin hudby
• Komplexní analýza hudebního díla z hlediska hudebního režiséra
• Hudba a společnost. Stratifikace hudebních preferencí
• Estetika, teorie umění a zvuková nahrávka (skladatel-interpret-hudební režisér-posluchač)
• Audiovizuální nahrávka z estetického hlediska
Výsledky učení
Studenti se po absolvování předmětu orientují v oblasti současné estetiky a sémiotiky hudby a teorie hudební interpretace. Jsou schopni z hlediska hudební estetiky a teorie hudebního umění pojímat téma své diplomové práce se zaměřením na specifika hudební režie při nahrávání hudby.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Hudba a krásno. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-479-3.
HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu. Praha: Supraphon, 1973.
POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1215-1. (Vybrané kapitoly)
SACKS, Oliver. Musicophilia. Praha: dybbuk, 2015. ISBN 978-80-7438-132-4. (Vybrané kapitoly)
ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1987. (Vybrané kapitoly)
Doporučená literatura:
ADORNO, Theodor Wiesengrund. Philosophie der Neuen Musik. Tübingen: 1949; Frankfurt am Main: 1969.
FUBINI, Enrico. Geschichte der Musikästhetik. Stuttgart-Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1997.
FUKAČ, Jiří, JIRÁNEK, Jaroslav, POLEDŇÁK, Ivan, VOLEK, Jaroslav et alii. Základy hudební sémiotiky I, II, III. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, 1992.
GODÁR, Vladimír. Kacírske quodlibety. Bratislava: Music Forum, 1998.
HARNONCOURT, Nicolas. Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.
LIPPMAN, Edward. A History of Western Musical Aesthetics. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1992.
LISSA, Zofia. Nové studie z hudební estetiky. Praha: Editio Supraphon, 1982.
MIHULE, Jaroslav. Otázky hudební estetiky. Praha: Univerzita Karlova, 2016.
ROSS, Alex. Zbývá jen hluk. Naslouchání 20. století. Praha: Argo, 2011.
SCRUTON, Roger. Hudobná estetika. Bratislava: Hudobné centrum, 2009.
VIČAR, Jan, DYKAST, Roman. Hudební estetika. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-30-9.
VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988.
Specifická literatura podle zaměření diplomanta.
Hodnoticí metody a kritéria
Student vykoná ústní zkoušku formou odpovědí na tři náhodně vybrané otázky z probrané látky uvedené v anotaci předmětu. Podmínkou přístupu ke zkoušce je účast studenta na seminářích v minimálním rozsahu 75 %, úspěšné přednesení referátu na individuálně dohodnuté téma, aktivní účast ve skupinových diskusích.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)