Komorní hra na bicí nástroje 9
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173KHBN9 | zápočet | 4 | 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Daniel MIKOLÁŠEK, Šimon VESELÝ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra bicích nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
V rámci předmětu Komorní hra na bicí nástroje 9 studenti vytvářejí komorní seskupení různého složení nebo pokračují ve hře v souborech vytvořených během bakalářského studia. Cílem předmětu je kvalitní nastudování komorní skladby s vysokou uměleckou úrovní a výrazovou vyzrálostí. Pozornost je nadále soustředěna na rozvíjení společného hudebního, artikulačního a rytmického cítění, intonace, souhry, vzájemné komunikace, vyváženého zvuku souboru a vytváření společného hudebního pojetí skladby. Je rozvíjeno vnímání spoluinterpretů, dovednost určení, pochopení a realizace funkce vlastního partu v rámci celku. Student získává samostatnost při tvorbě dramaturgie, organizaci zkoušek, hledání výrazových možností a sjednocení souboru.
Tematické okruhy:
- Budování koncertního repertoáru od skladeb pro dva hráče až po velké ansámbly bicích nástrojů (6 a více hráčů), principy veřejné prezentace uměleckého výkonu v pozici komorního hráče
- Pěstování kolektivního ducha tvorby – sjednocení interpretačního záměru, pěstování absolutní preciznosti v souhře, komunikace při hře v komorním souboru, strukturování zkoušek komorního souboru a efektivní strategie jejich vedení
- Komorní skladby s výrazným podílem bicích nástrojů – kromě výše uvedeného důraz na vnímání a zohlednění specifik kooperujících nástrojů – dech, ozev, dynamická úroveň, charakter barvy zvuku apod.
Výsledky učení
Student v plném rozsahu chápe a dovede uplatnit principy kolektivní interpretace.
Má schopnost naslouchat, spolupracovat, konstruktivně vyjadřovat názory a upřednostňuje společný zájem před prosazením vlastního názoru. Je schopen sebereflexe, dokáže rozlišit, kdy je případný nesoulad zaviněn jím samým a kdy spoluhráčem. Je otevřený konstruktivní kritice, kterou dokáže zužitkovat ve svůj prospěch.
Dokáže rozpoznat funkci svého partu v dané kompozici v každém příslušném úseku skladby a dokáže ji naplnit.
Je schopen empatického hudebního vnímání.
Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.
Rozvíjí, prezentuje a realizuje umělecké programy, které jsou koherentní a vhodné pro různé kontexty.
Ovládá na vysoké úrovni vhodné prezentační a komunikační dovednosti ve všech aspektech své praxe a činnosti.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Při volbě repertoáru se předpokládá individuální kreativní iniciativa studenta. Vzhledem k různorodosti sestavených komorních souborů jsou možnosti výběru skladeb k nastudování značné. Proto následující výčet je pouze příkladem možností literatury pro komorní soubory bicích nástrojů nebo souborů s výraznou účastí bicích nástrojů.
Repertoár je vybírán také s ohledem na predispozice jednotlivých studentů a jejich různé osobní specializace v rámci oboru (zaměření na marimbu / vibrafon/ multiperkuse/ nástroje symfonického orchestru atp./.
Pozornost je věnována také požadovanému repertoáru pro různé interpretační soutěže v komorní hře na národní i mezinárodní úrovni.
Seznam literatury bude průběžně doplňován o nově vznikající skladby.
MONKMAN, Jesse. Rite of Passage
ZIVKOVIC, Nebojša Jovan. Ultimatum II for 2 m.
REICH, Steve. Nagoya marimbas
REICH, Steve. Mallet Quartet
REICH, Steve. Music for 18
SANDERL, Robert. Schnabel
HERTZ, Douglas. Fixtures in the Fold
Ve všech případech se jedná o hudebniny, vydání libovolné.
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky, YouTube
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru, tj. dostatečný objem času věnovaný samostatnému nácviku a evidentní snaha o pokrok mezi jednotlivými cvičeními, předkládání vlastních návrhů, zejména v oblasti interpretačního pojetí skladeb i jejich výběru, aktivní sledování domácí i zahraniční koncertní scény. Aktivní a vstřícná komunikace v kolektivu souborové hry. Uspokojivý výkon na zjišťovací zkoušce. Docházka minimálně 60 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 16:45–18:15 | Daniel MIKOLÁŠEK | Učebna bicích č. 28 Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Bicí nástroje (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty)