Melodické bicí nástroje 7

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
173MEBI7 zkouška 5 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 116 až 141 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Daniel MIKOLÁŠEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Ladislav BILAN, Štěpán HON, Daniel MIKOLÁŠEK, Tomáš REINDL, Oleg SOKOLOV

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra bicích nástrojů

Obsah

Cíl výuky:

V tomto předmětu je navazováno na znalosti a dovednosti, které student získal v předchozím bakalářském studiu – je vybaven velmi dobrou úhozovou technikou, zná všechny druhy držení čtyř paliček, dokonale ovládá zvolený způsob držení, má spolehlivé rytmické cítění, kvalitní tónovou kulturu, a hlavně se u něj projevuje velmi dobrá hudební představivost opřená nejenom o talent, ale také o znalosti. V případě, že student absolvoval bakalářské studium na jiné vysoké škole, je v úvodu semestru provedena revize výše uvedených znalostí a dovedností. Talent je uchopen jako ojedinělý, a proto je s ním zacházeno tak, aby se v průběhu studia rozvíjel právě do své individuality, a to včetně fokusu na vybraný segment tohoto předmětu (sólová marimba, vibrafon, jazzový vibrafon, kombinace melodických nástrojů s multipercussion atd.) Při výuce je praktikován princip odborné konfrontace názorů studenta s názory profesorů na interpretaci. Součástí výuky je i intenzivní příprava na pódiové vystupování, psychologie pódiového výstupu a průprava hry zpaměti. Repertoár se orientuje jednak na skladby celosvětově osvědčené, jednak na skladby nejnovější. Profiluje se konkrétní zaměření jednotlivých studentů na vybraný segment v rámci širokého spektra nástrojových kombinací a stylů.

Tematické okruhy:

  1. Identifikace vlastního uměleckého profilu studenta, a dle toho volba jeho osobního kmenového repertoáru. Budování repertoáru sólových skladeb pro bicí nástroje, především pro marimbu a/nebo vibrafon. Základní akcent je položen na interpretaci hudby 20. století, přinášející právě oboru bicích nástrojů kvalitativně zcela nové zvukové možnosti, vyjadřovací prostředky i techniky hry. V neposlední řadě klade hudba 20. století nové nároky na intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí skladby i její realizaci.
  2. Otázka osobnosti, seberealizace, jedinečnosti a suverenity každého studenta
  3. Psychologická problematika pódiového vystupování, koncentrace a relaxace
  4. Specifika účasti na konkurzech a soutěžích, studium soutěžního a koncertního repertoáru

Výsledky učení

Student má komplexní znalosti světového i domácího repertoáru a prokáže vysokou úroveň ve vytváření a podávání souvislých hudebních zážitků a interpretací.

Student realizuje hudbu na vysoké profesionální úrovni (technicky a interpretačně suverénní projev), vyjadřuje vlastní umělecké koncepty na úrovni rozvinuté hudební osobnosti.

Student ovládá sofistikované řemeslné dovednosti ve vztahu k repertoáru, stylu, žánru apod.

Student ovládá zdravé psychologické návyky, včetně technik koncentrace a relaxace, spojené s veřejným provozováním hudby.

Student má přehled o zvukových možnostech bicích nástrojů, je schopen inovativního přístupu k tomuto tématu.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Seznam literatury bude průběžně doplňován o nově vznikající skladby. Instrukce pro výběr skladeb, jejich nácvik a přednes upřesní vyučující s ohledem na individuální schopnosti a talent každého studenta.

Příklad repertoáru:

ABE, Keiko. Variations on Japanese Children´s Song

LIN, Chin Cheng. Flying

LIN, Chin Cheng. Cappucino Lovely

SEJOURNE, Emmanuel. Romantica

COURTIOUX, JEAN - Blues de travail (vibrafon)

BACH, Johann Sebastian. Suite č. 5 a 6

ABE, Keiko. Marimba d'amore

O´MEARA, Rich. Restless

PIAZZOLA, Astor. Libertango

Ve všech případech se jedná o hudebniny, vydání libovolné.

Studijní pomůcky

Audio / video nahrávky, YouTube

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínkou získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru. Dostatečný objem času věnovaný samostatnému nácviku a evidentní snaha o pokrok mezi jednotlivými cvičeními. Předkládání vlastních návrhů, zejména v oblasti interpretačního pojetí skladeb i jejich výběru. Aktivní sledování domácí i zahraniční koncertní scény. (Hodnotí vyučující.) Docházka min. 80 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů