Studio rytmus a zvuk 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
173SRZV2 | zápočet | 1 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra bicích nástrojů
Obsah
Cíl výuky:
Cílevědomým kontrolovaným nácvikem polyrytmů se studenti učí ovládnout rutinní vzorce umožňující nadhled a opuštění matematického přístupu. Dalším stupněm je pak využití polyrytmů při improvizaci.
Studenti jsou vedeni k otevřenosti, nutné pro pochopení pro Evropana netradičních přístupů k hudbě a ke schopnosti využít inspiraci exotickými kulturami při vlastním interpretačním procesu. Rovněž také k uvědomění si úzké souvislosti mezi hudbou a pohybem.
Studenti se seznamují s vývojem nároků na zvukovost bicích nástrojů v různých žánrech, s dobově podmíněnými ideály zvuku jednotlivých nástrojů. Jsou vedeni k poctivosti při hledání stylové čistoty při interpretaci.
Rozvíjí se dovednosti pěstované v minulém semestru (práce s pamětí, nácvik polyrytmů a komplementárních rytmů - cítění a souhry).
Tematické okruhy:
Studium polyrytmů, simultánních rytmů, polymetriky a komplementárních rytmů. Jejich využití při improvizaci.
Studium etnické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan). Indický rytmický systém „Konnakol“.
Praktická cvičení komplementárních rytmů, amadindy. Vyjádření rytmu tělem.
Práce s pamětí. Rozbor skladeb, rytmická paměť, flexibilita, zápis.
Stylovost zvuku. Výběr nástrojů, ladění blanozvučných bicích nástrojů.
Převážně kolektivní praktická cvičení jsou doplněna individuálními konzultacemi.
Výsledky učení
Student má základní vhled do principů vnímání hudby a rytmu v různých etnických oblastech. Je schopen aplikovat rytmický systém konnakol na řešení komplikovaných rytmických sekvencí.
Student dokáže kvalifikovaně rozhodnout o výběru nástrojů a jejich přizpůsobení (ladění), umístění v sestavách a to zejména s ohledem na zachování stylové čistoty skladeb z různých fází technického vývoje bicích nástrojů a vývoje jejich uplatnění.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Literatura
Doporučená literatura:
HOJNÝ, Stanislav. Etudy (Výběr etud se zaměřením na polyrytmy.)
LOCKETT, Pete. Indian Rhythms for Drumset . Hudson Music, 2008. ISBN 978-1423456780. (Book and CD)
https://www.amazon.com/Pete-Lockett/e/B00IEDL77U%3Fref=dbs_a_mng_rwt_scns_share
MAGADINI, Peter. Polyrhythms for the Drumset. Alfred Music, 1995. ISBN 978-0897248211. (Book and CD)
https://www.amazon.com/Polyrhythms-Drumset-Book-Peter-Magadini/dp/089724821X
Studijní pomůcky
Audio / video nahrávky:
Okazaki, Miles– Mirror
Dave Holland Quintet – Points of view
McLaughlin, John: Shakti
YouTube:
Konnakol lessons by Selva Ganesh and John McLaughlin
https://www.youtube.com/watch?v=SthuU6hTKNQ
Konnakol lessons by B.C. Manjunath
https://www.youtube.com/watch?v=lRcne9GaKtY&t=1s
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou pro získání zápočtu je iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).
Účast na přednáškách a cvičeních minimálně 60 %.
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Bicí nástroje (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty)