Hra na nástroj 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174NJZ3 | zápočet | 5 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 116 až 141 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
David DORŮŽKA, Štěpánka HAVLÍČKOVÁ BALCAROVÁ, Jaromír HONZÁK, Vojtěch PROCHÁZKA, Jiří SLAVÍK, Luboš SOUKUP, Marek URBÁNEK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra jazzové hudby
Obsah
Předmět Hra na nástroj 3 slouží ke zdokonalení studenta ve hře na svůj nástroj. Kromě čistě technických aspektů hry jde o schopnost improvizace v doprovodné a sólové hře, rytmické a stylové cítění v různých jazzových subžánrech a budování standardního jazzového repertoáru.
Student se tak zdokonaluje ve všech aspektech hry na svůj nástroj, aby co nejlépe vyhověl požadavkům kladeným na univerzálního instrumentalistu, schopného obstát v ansámblu jakéhokoli stylového zaměření a obsazení v rámci jazzu a příbuzných žánrů, a naplnit tak svou specifickou roli v konkrétním hudebním kontextu.
V závěru semestru student vykazuje zdokonalení svých schopností v probraných aspektech nástrojové hry.
Tematické okruhy:
- VÝVOJ HRY NA KONKRÉTNÍ NÁSTROJ – studium hry významných průkopníků období bebopu a modálního jazzu, pochopení a osvojení charakteristických rysů jejich hry.
- PRÁCE NA ZDOKONALENÍ RYTMICKÉHO CÍTĚNÍ – swing / rock / latin, práce s metronomem. Hra v různých tempech.
- TŘÍBENÍ IMPROVIZAČNÍHO JAZYKA – zdokonalování melodického cítění a schopnosti vystavět své sólo. Schopnost vystavět efektivní, stylový, citlivý a vkusný doprovod.
- TRANSKRIPCE VÝZNAMNÝCH INSTRUMENTALISTŮ – detailní napodobení melodického a rytmického cítění vybraných hráčů prostřednictvím transkripcí jejich hry.
- PRÁCE NA JAZZOVÉM REPERTOÁRU – znalost základního standardního repertoáru patří k základní výbavě jazzového hudebníka. Podle individuálního zaměření studenta jej lze obohatit i o repertoár význačných autorů moderního jazzu i příbuzných žánrů.
Výsledky učení
- student se orientuje v charakteristických rysech hry významných průkopníků jazzové hudby
- student zdokonalil své rytmické cítění a dovednost improvizace
- student dokáže transkribovat hru vybraných jazzových hudebníků
- student má řemeslné dovednosti ve vztahu k reprezentativnímu repertoáru, různým stylům apod.
- student rozpozná, interpretuje, upravuje, realizuje a/nebo memoruje hudební materiál za pomoci notového zápisu a/nebo poslechem
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Hra na nástroj 2, Ansámblová hra 2, Rytmický ansámbl 2, Improvizace jazzových nástrojů 2, Jazzová teorie 2, Sluchový trénink 2
Korekvizity: Ansámblová hra 3, Rytmický ansámbl 3, Improvizace jazzových nástrojů 3, Jazzová teorie 3, Sluchový trénink 3, Dějiny jazzové hudby 1
Literatura
Doporučená literatura:
BAKER, David. How to play Bebop. Van Nuys: Alfred Publishing Company Inc., 1987.
COKER, Jerry – CASALE, Jimmy – CAMPBELL, Gary – GREENE, Jerry. Patterns for Jazz. Miami, FL: Studio P/R, 1970.
COKER, Jerry. Rhythmic Studies Of Today's Music. Miami, FL: Studio 224, 1987.
MIRIGIAN, David. Pentatonic Patterns. Hayward, CA: Fivenote Music Publishing, 1991.
NELSON, Oliver. Patterns for Improvisation. New Albany: Jamey Aebersold, 1990.
PARKER, Charlie. Omnibook. New York: Atlantic Music Corp., 1978.
Hodnoticí metody a kritéria
aktivní účast na cvičeních
Další požadavky: docházka minimálně 60%
Poznámka
NEJSOU
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (Povinné předměty hlavní)
- Jazzová hudba (Bc) od 2024/25 (Povinné předměty hlavní)