Rytmický ansámbl 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174RA1 | zápočet | 4 | 24 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | anglicky, česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra jazzové hudby
Obsah
Cíl výuky:
Rytmický ansámbl 1 je společný předmět všech bakalářských ročníků, který se zaměřuje na výuku rytmů, a to především s pomocí principů, které vycházejí z tradiční západoafrické hudby. Právě z tohoto hudebního odvětví totiž pochází základní rytmický materiál, který se posléze v rámci otrokářských cest dostal v různých formách jak do Severní, tak i do Jižní Ameriky a jeho následný rozvoj dal vznik různým dalším žánrům, které jsou dnes nutnou součástí výrazového slovníku jazzového hudebníka.
Studenti se v průběhu studia snaží ztotožnit s různými hudebními styly, které vycházejí z orální tradice a kde se může stát, že taktová čára, stejně jako první doba, nehraje důležitou roli, existuje-li vůbec. Všichni si během studia zahrají na různé tradiční perkuse a naučí se vnímat nepravidelné rytmické patterny (tzv. clave), do kterých poté musí napasovat svůj vlastní improvizační jazyk. Tyto rytmické dovednosti vyžadují několikaleté úsilí, které lze dále rozvíjet po celý život. Výuka tohoto předmětu klade důraz na hudební praxi, jelikož staví na hudebních tradicích, kde se nachází minimum teorie a teoretických materiálů. Studenti se většinu hudby učí po sluchu a jsou vedeni k tomu, aby byli schopni sami přepisovat rytmické, melodické i harmonické složky předložených nahrávek.
Tematické okruhy:
Obecná charakteristika západoafrické hudby
a)princip CLAVE (Timeline) – seznámení se se základní rytmickou frází pro daný žánr a její aplikace uvnitř hudebního ansámblu
b)rytmická nezávislost těla – práce na schopnosti provádět několik rytmických vrstev najednou, a to pomocí zpěvu, tleskání a pohybu
c)swing – ohýbání nejmenších rytmických hodnot pro vytvoření správného pocitu pro daný žánr, schopnost frázovat v daném swingu
d)spacing – umísťování hudebních frází ve volných prostorech, schopnost začít frázi v různých místech taktu apod.
Výsledky učení
Student má základní vhled do principů vnímání hudby a rytmu západoafrické hudby.
Student je schopen sám přepsat rytmické, melodické i harmonické složky předložených nahrávek.
Student je otevřený experimentům. Zodpovědně a bez předsudků dovede pracovat s neobvyklými formami zápisu. Je inovativní při hledání optimálních řešení při interpretaci skladeb.
Předpoklady a další požadavky
Korekvizity: Hra na nástroj 1, Ansámblová hra 1, Improvizace jazzových nástrojů 1, Jazzová teorie 1, Sluchový trénink 1
Literatura
Doporučená literatura:
COLEMAN, Steve. Resistance Is Futile: Law of Balance [zvukový záznam na CD]. France: Label Bleu, 2006.
HAMMOND, Doug. A Real Deal: Singing Smiles / Miss Cat / Perspicuity [zvukový záznam na CD]. Paris: Heavenly Sweetness, 2007.
HANCOCK, Herbie. Possibilities: Sister Moon [zvukový záznam na CD]. New York: Vector/Hear Music, 2005.
HOLLAND, Dave. Prime Directive: Looking Up [zvukový záznam na CD]. München: ECM Records, 2000.
LOUEKE, Lionel. Gilfema: Tin Min [zvukový záznam na CD]. New York: ObliqueSound, 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Student vypracuje transkripci zadané nahrávky. Dále musí zazpívat určitou píseň a současně vytleskat clave jako doprovod.
aktivní účast na cvičeních
Další požadavky: docházka minimálně 70%
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (Povinné předměty hlavní)
- Jazzová hudba (Bc) od 2024/25 (Povinné předměty hlavní)
- Jazz Studies (MA) - from 2023/24 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)