Rytmický ansámbl 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
174RA2 zkouška 4 28 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava anglicky, česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra jazzové hudby

Obsah

Cíl výuky:

Rytmický ansámbl 2 je společný předmět všech bakalářských ročníků, který se zaměřuje na výuku rytmů, a to především s pomocí principů, které vycházejí z tradiční západoafrické hudby. Právě z tohoto hudebního odvětví totiž pochází základní rytmický materiál, který se posléze v rámci otrokářských cest dostal v různých formách jak do Severní, tak i do Jižní Ameriky a jeho následný rozvoj dal vznik různým dalším žánrům, které jsou dnes nutnou součástí výrazového slovníku jazzového hudebníka.

Studenti se v průběhu studia snaží ztotožnit s různými hudebními styly, které vycházejí z orální tradice a kde se může stát, že taktová čára, stejně jako první doba, nehraje důležitou roli, existuje-li vůbec. Všichni si během studia zahrají na různé tradiční perkuse a naučí se vnímat nepravidelné rytmické patterny (tzv. clave), do kterých poté musí napasovat svůj vlastní improvizační jazyk. Tyto rytmické dovednosti vyžadují několikaleté úsilí, které lze dále rozvíjet po celý život. Výuka tohoto předmětu klade důraz na hudební praxi, jelikož staví na hudebních tradicích, kde se nachází minimum teorie a teoretických materiálů. Studenti se většinu hudby učí po sluchu a jsou vedeni k tomu, aby byli schopni sami přepisovat rytmické, melodické i harmonické složky předložených nahrávek.

Tematické okruhy:

Ghana a její hudební tradice

a)seznámení se se základními rytmickými frázemi pro žánry jako Highlife, Agbadja a Fume Fume a jejich aplikace uvnitř hudebního ansámblu

b)rytmická nezávislost uvnitř clave – práce na schopnosti provádět rytmické vrstvy na bázi výchozího clave

c)swing – ohýbání nejmenších rytmických hodnot pro vytvoření správného pocitu pro daný žánr, schopnost frázovat v daném swingu

d)spacing – umísťování hudebních frází ve volných prostorech, schopnost začít frázi v různých místech taktu apod.

Výsledky učení

Student má základní vhled do hudebních tradic Ghany.

Student je schopen sám přepsat rytmické, melodické i harmonické složky předložených nahrávek.

Student je otevřený experimentům. Zodpovědně a bez předsudků dovede pracovat s neobvyklými formami zápisu. Je inovativní při hledání optimálních řešení při interpretaci skladeb.

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizity: Hra na nástroj 1, Ansámblová hra 1, Rytmický ansámbl 1, Improvizace jazzových nástrojů 1, Jazzová teorie 1, Sluchový trénink 1

Korekvizity: Hra na nástroj 2, Ansámblová hra 2, Improvizace jazzových nástrojů 2, Jazzová teorie 2, Sluchový trénink 2

Literatura

Doporučená literatura:

COLEMAN, Steve. Resistance Is Futile: Law of Balance [zvukový záznam na CD]. France: Label Bleu, 2006.

HAMMOND, Doug. A Real Deal: Singing Smiles / Miss Cat / Perspicuity [zvukový záznam na CD]. Paris: Heavenly Sweetness, 2007.

HANCOCK, Herbie. Possibilities: Sister Moon [zvukový záznam na CD]. New York: Vector/Hear Music, 2005.

HOLLAND, Dave. Prime Directive: Looking Up [zvukový záznam na CD]. München: ECM Records, 2000.

LOUEKE, Lionel. Gilfema: Tin Min [zvukový záznam na CD]. New York: ObliqueSound, 2005.

Hodnoticí metody a kritéria

Studenti prezentují repertoár, kterému se během prvního roku studia věnovali, na závěrečném koncertě.

aktivní účast na cvičeních

Další požadavky: docházka minimálně 70%

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů