Kritické čtení odborného textu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
180KCS zkouška 10 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 208 až 258 hodin domácí příprava anglicky, česky akademický rok

Garant předmětu

Michal RATAJ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Michal RATAJ, Petr ZVĚŘINA

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Cíl výuky:

Jedná se o specializovanou přednášku určenou pro letní semestr prvního roku studia, která navazuje na metodologicky orientovaný kurz Výzkumné a publikační metody. Studenti se naučí vztahovat teoretické poznatky z četby odborných textů k vlastní umělecké tvorbě a vědecké práci. Přednášky vyučujícího budou kombinovány se seminárními diskusemi o probíraných textech.

Tematické okruhy:

V rámci předmětu Kritické čtení odborného textu budou k analýze vybírány především důležité kapitoly ze spisů autorů, jež jsou relevantní pro současné myšlení a teoretickou reflexi umění. Nemusí se jednat pouze o texty věnované hudbě, ale i o texty z oblasti filozofie či společenských věd. Předmět by tak měl studenty vést k uvědomění si mezioborových průniků a vztahů či k prozkoumávání nových myšlenkových paradigmat. Během přednášky bude vždy diskutován jeden autor/text (např. Adorno, Cage, Deleuze/Guattari, Eco, Foucault, Kuhn…), snahou bude představit jeho myšlenkový kontext, přiblížit autorem využívané pojmy a termíny a následně se je pokusit vztáhnout na hudební oblast, popř. ke skladatelské či vědecké práci studentů. Při práci s textem a následné diskusi o něm tak budou studenti podněcováni aktivně promýšlet diskutované myšlenkové paradigma. Výběr textů uvedený v oddílu Studijní literatura a studijní pomůcky je spíše orientační, konkrétní texty budou voleny v návaznosti na témata dizertačních prací a odborné zaměření studentů.

Výsledky učení

Prohloubení analytických schopností a kritického pohledu studentů při práci s odborným textem. Rámcový vhled do současného myšlení v oblasti umění a jeho teoretické reflexe.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Doporučená literatura:

ADORNO, Theodor W. Filozofie nové hudby. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2019. Teoretická řada. ISBN 978-80-7331-512-2.

BARTHES, Roland. Smrt autora. In: BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.

BAUDRILLARD, Jean. Předchůdnost simulaker. In: BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.

BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: BENJAMIN, Walter. Literárněvědné studie. Výbor z díla I. Praha: OIKOYMENH, 2009. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-278-3.

CAGE, John. Silence. Praha: tranzit.cz, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.

DELEUZE, Gilles a GUATTARI, Félix. Tisíc plošin. Praha: Herrmann & synové, 2010. ISBN 978-80-87054-25-3.

ECO, Umberto. Otevřené dílo. Forma a neurčenost v současných poetikách. Praha: Argo, 2015. ISBN 978-80-257-1158-3.

FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002. ISBN 978-8023901245.

KUHN, Thomas Samuel. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-86005-54-2.

MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2018. Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2961-2.

MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Praha: Odeon, 1991. Eseje. ISBN 80-207-0296-2.

––––––––––––––––––––

Sborník textů:

BENDOVÁ, Helena a STRNAD, Matěj, ed. Společenské vědy a audiovize. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. ISBN 978-80-7331-313-5.

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky pro udělení zápočtu: dílčí písemná reflexe probíraných textů, aktivní účast v diskusích týkajících se probíraných textů a témat.

Poznámka

Letní semestr 2024 - středa 17:00, uč. č. 1022

Seznam textů

https://www.dropbox.com/scl/fo/mn16tfwx21w6zlsgbfeee/h?dl=0&rlkey=68py752ecuj9trga9jn64xsfg

I. – 21. 2.

Theodor W. Adorno & Max Horkheimer – Dialektika osvícenství (kulturní průmysl), Theodor W. Adorno – Filozofie nové hudby (Schönberg a pokrok), Theodor W. Adorno – Vers une musique informelle

II. – 6. 3.

Theodor W. Adorno – Vers une musique informelle

III. – 20. 3.

Gilles Deleuze & Félix Guattari (I.) – Tisíc plošin (rhizom), Gilles Deleuze – Diference a opakování

IV. – 3. 4.

Gilles Deleuze & Félix Guattari (II.) – Anti-Oedipus (tělo bez orgánů), Gilles Deleuze – Logika smyslu

V. – 17. 4.

Thomas Kuhn – Struktura vědeckých revolucí (paradigma)

VI. – 24. 5.

Texty skladatelů (John Cage – Silence, Morton Feldman, Christian Wolff – publikace nakladatelství MusikTexte)

VI. – 15. 5.

Roland Barthes – Smrt autora, Jean Baudrillard – Předchůdnost simulaker, Michel Foucault – Subjekt a moc (Sborník textů Společenské vědy a audiovize)

Rozvrh na akademický rok 2024/25:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů