Studium odborného textu

Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
180SOT zápočet 10 anglicky, česky akademický rok

Garant předmětu

Iva OPLIŠTILOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Iva OPLIŠTILOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Výuka probíhá v několika blocích:

1 ) Mailem zadán článek k analýze.

  1. Metody výzkumu (kvantitativní, kvalitativní, performativní).

Strategie čtení, diskuse nad zadaným článkem k analýze.

  1. Poznámkový aparát, prameny a sekundární literatura, publikační etika.

Praktické cvičení - citační pravidla, parafráze.

  1. Strategie psaní - předmět a cíl práce, struktura textu, abstrakt.
  2. Stav bádání, databáze.
  3. Hudební poetika, kontext, vymezení úhlu pohledu.

Zbývající setkání věnována prezentacím studentů.

Výsledky učení

V přednáškové části seznámit studenty prostřednictvím analýz vybrané literatury se zásadami vědecké práce v oboru. V seminární části studenti v rámci těchto zásad zpracovávají odborný text a prezentují stav bádání a strukturu vlastní vědecké práce.

Předpoklady a další požadavky

Podmínkou přístupu do kurzu je absolvování předmětu Komplexní analýza uměleckého díla.

Literatura

Bernstein, Leonard: The Unanswered question : six talks at Harvard. Harvard University Press, 1999.

Boulez, Pierre. Boulez on music today. London: Faber, 1975.

Cage, John. Silence. Praha: tranzitdispay, 2010.

Debussy, Claude: Barvy a rytmus. SHV, Praha 1962.

Eco, Umberto. Otevřené dílo : forma a neurčenost v současných poetikách. Praha : Argo , 2015

------ Mysl a smysl : sémiotický pohled na svět. Praha : Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97, 2000

Eggebrecht, Hans Heinrich: Hudba a krásno. Nakladatelství LN, Praha 2001.

Epstein, David. Shaping time : music, the brain and performance. New York : Schirmer books, 1995.

Fubini, Enrico: Geschichte der Musikästhetik. Metzeler, Stuttgart-Weimar 1997, (Anglicky: A History of Music Aesthetics. The Macmillan Press Limited 1990, 1996).

Grisey, G. Tempus ex Machina: A composer's reflections on musical time. Contemporary Music Review, 1987, vol 2:1, s. 239-275.

Harnoncourt, Nikolaus: Hudobný dialóg. Hudobné centrum. Bratislava 2003.

Janáček, Leoš: O průběhu duševní práce skladatelské: Křivky průběhů affektů hudebních. Papežská knihtiskárna benediktinů rajhradských, Brno 1916.

Mann, Thomas: Doktor Faustus. Mladá fronta, Praha 1986.

Parsch, Arnošt, Piňos, Alois, Šťastný, Jaroslav: Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2005.

Pečman, Rudolf: Útok na Antonína Dvořáka. Masarykova univerita, Brno 1992.

Rejcha, Antonín: Hudba jako ryze citové umění. Togga, Praha 2009.

Scruton, Roger: The Aesthetics of Music. Oxford University Press 1997.

Schönberg, Arnold: Styl a idea. Arbor vitae, Praha 2004.

Skladatelé o hudební poetice 20. století. Československý spisovatel. Praha 1960.

Stravinskij, Igor: Hudební poetika. Arbor vitae, Praha 2005.

Ždanov, A. A.: O umění. Orbis, Praha 1950.

Zich, Otakar: Estetické vnímání hudby. Estetika hudby. Supraphon, Praha 1981.

Hodnoticí metody a kritéria

V seminární části studenti

Zápočet je udělen na základě splnění uvedených povinností a docházce.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů