Analýza hudebně teoretického textu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186AHTE1 | zápočet | 3 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Seznámení posluchačů se základní metodologií odborné práce s hudebně teoretickým textem jak při jeho analytickém studiu, tak při jeho vytváření. Cílem předmětu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
Tematické okruhy:
Výchozí tematický okruh: Hudební teorie jako součást systematické muzikologie.
Klasifikace hudebně teoretických textů:
- hudebně teoretický text v užším slova smyslu („čistý“);
- hudebně teoretický text s aspekty historickými, estetickými, pedagogickými, kritickými, etnomuzikologickými, popularizačními, kompozičně a interpretačně praktickými;
- text hudebně historický, estetický, pedagogický, psychologický, sociologický, etnomuzikologický, organologický, umělecko-kritický, popularizační – v užším slova smyslu a tytéž typy textů s aspekty hudebně teoretickými.
Druhý tematický okruh: odborná terminologie česká a cizojazyčná.
Výsledky učení
Posluchači se seznámí se základními druhy hudebně teoretických spisů (zpráva, referát, recenze, stať, studie, monografie, syntetický spis, slovník, katalog, edice), s technikou práce s odbornou literaturou (citace, bibliografické záznamy, anotace, excerpta, konspekty atd.), se základními informačními zdroji údajů o hudebně teoretické literatuře (lexika, RILM, katalogy a jiné bibliografické soupisy, internet aj.). V praktických cvičeních se posluchači naučí vytvářet anotace, excerpta i konspekty z prostudované literatury. Jsou též seznámeni s metodou budování vlastní (soukromé) databáze odborné literatury.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BENETKOVÁ, Vlasta. Ke stému výročí neznámého skladatele - Fidelia F. Finka. Hudební rozhledy 45, 1992, č. 1, s. 40–44.
FALTUS, Leoš. Leoš Janáček: Zápisník zmizelého. Hudební rozhledy 60, 2007, č. 4. 48–50.
KRÁLÍK, Jan. Jubilující Caruso třikrát kompaktně. Hudební rozhledy 46, 1993, č. 5, 228–231.
NAVRÁTIL, Miloš. Jaromír Podešva - Čas syntézy. Hudební rozhledy 39, 1986, č. 11, s. 515–519.
SMOLKA, Jaroslav. Libera nos – třetí rekviem Rafaela Kubelíka. Hudební rozhledy 44, 1992, č. 9, 410–414.
Doporučená literatura:
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Studien zur musikalischen Terminologie. Mainz: Akademie der Wissenschaften und der Literatur, 1968.
HÁBA, Alois. O psychologii tvoření, pohybové zákonitosti tónové a základech nového hudebního slohu. Praha: Hudební Matice Umělecké Besedy, 1925.
HUTTER, Josef. Harmonický princip. Praha: Česká akademie věd a umění, 1941.
JANEČEK, Karel. Melodika. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956.
JANEČEK, Karel. Poslání hudební teorie. Hudební rozhledy 10, r. 1957, č. 22, str. 920-921.
KRESÁNEK, Jozef. Úvod do systematiky hudobnej vedy: vysokoškolská učebnica. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1980.
KUBÁTOVÁ, Helena a Dušan ŠIMEK. Od abstraktu do závěrečné práce: jak napsat diplomovou práci ve společenskovědních a humanitních oborech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1589-5.
POLEDŇÁK, Ivan a Jiří FUKAČ. Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1257-8.
TERHARDT, Ernst. Methodische Grundlagen der Musiktheorie. Musicologica Austriaca 6, 1986, s. 107–126.
TICHÝ, Vladimír. Hudební teorie jako vědecká disciplína kontra hudební teorie jako nepominutelná součást odborného vybavení praktických hudebníků. Živá hudba 11, pedagog. řada. Praha: HAMU, 1993, s. 10–20.
Základní lexikografická literatura (MGG, Grove, Slovník české hudební kultury atd.)
Základní odborná periodika domácí i zahraniční.
Hodnoticí metody a kritéria
Od studenta je očekávána aktivní účast v hodinách a zpracování písemné semestrální práce (referát či recenze jednoho rozsáhlejšího hudebně teoretického článku) v rozsahu 2–3 normostrany, zadané vyučujícím. Současně posluchači samostatně vypracují své první samostatné hudebně teoretické texty menšího rozsahu v počtu 1-2 za semestr.
Povinná účast studenta na hodinách min. 70 %.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 17:45–18:30 | Petr ZVĚŘINA | Učebna 4033 (HAMU-Tržiště 18) Tržiště 18, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)