Analýza hudebně teoretického textu 6

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186AHTE6 zkouška 3 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 65 až 80 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Lucia REIPRICH MALOVESKÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 5. Cílem předmětu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

KOFROŇ, Petr. Třináct analýz. Jinočany: H & H, 1993. ISBN 80-85787-44-X.

KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice: stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6.

MARTINÁKOVÁ, Zuzana: Modalita vo vzťahu k hudbe 20. storočia. Bratislava: VŠMU, 2000.

RETI, Rudolf: Tonality, Atonality, Pantonality. London: 1958. ISBN 0313204780.

Doporučená literatura:

ABRAHAM, Lars Ulrich. Neue Wege Der Musikalischen Analyse. Berlin: Merseburger, 1967.

DAHLHAUS, Carl. Untersuchungen über Die Entstehung Der Harmonischen Tonalität. Kassel: Bärenreiter, 1988.

DAHLHAUS, Carl: Ästhetische Probleme der elektronischen Musik. In: Experimentelle Musik, ed. F. Winckel, Berlin, 1971, s. 81-88.

DAHLHAUS, Carl, and Tibor Kneif. Einführung In Die Systematische Musikwissenschaft. Köln: Gerig, 1971.

DAHLHAUS, Carl: Musiktheorie. In: Einführung in die systematische Musikwissenschaft, ed. C.Dahlhaus, Cologne 1971, s. 93-132.

DAHLHAUS, Carl. Schoenberg and Schenker. In: Proceedings of the Royal Musical Association, 1973, č 100, s. 209–215.

DEMPSTER, Douglas-Brown, Matthew: Evaluating Musical Analyses and Theories: Five Perspectives. In: Journal of Music Theory 34, 1990, č.2, s. 247-279.

DUNSBY, Jonathan. Models of Musical Analysis: Early Twentieth-Century Music. Oxford: Blackwell, 1993.

FALTIN, Peter: Semiotische Dimensionen des Instrumentalen und Vokalen im Wandel der Symphonie. Archiv für Musikwissenschaft 32, 1975, s. 26-38.

FILIP, Miroslav: K problémom hudby a slova z experimentálného hľadiska. Hudební věda I, 1964, č.3, s. 462-475.

GRAHAM, Peter. Josef Berg a jeho Snění. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-85429-67-5.

HAUER, Josef Matthias. Vom Melos zur Pauke: eine Einführung in die Zwölftonmusik. Wien: Universal-Edition, 1925.

KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné teorie západoevropské hudby. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1962.

KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965.

KOHOUTEK, Ctirad. Projektová hudební kompozice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.

KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele: (stručná antologie základů starší kompoziční praxe a teorie). Praha: Panton, 1976.

LISSA, Zofia: Geschichtliche Vorform der Zwölftontechnik. In: Acta musicologica XVII, 1935, s.15.

LUDVOVÁ, Jitka. Matematické metody v hudební analýze: k muzikologické aplikaci teorie informace a teorie množin. Praha: Supraphon, 1975.

MARSDEN, Alan – Pople, Anthony (Ed.): Computer Representations and Models in Music. London: Academic Press, 1992. ISBN 0124735452.

RAHN, John: Basic Atonal Theory. New York, Schirmer 1980. ISBN 0582281172.

RUT, Josef. Dvanáctitónová tonální teorie. Praha: Panton, 1969.

RUT, Josef: Relativistická teorie hudebního pohybu. Praha 1990, ISBN 8070390417.

WEBERN, Anton von, Willi Reich, and Leo Black. The Path to the New Music. Bryn Mawr, PA: Theodore Presser Company, 1963. ISBN 1376331527.

Hodnoticí metody a kritéria

Od studenta je očekávána aktivní účast v hodinách a průběžná práce na dílčích referátech

dle zadání vyučujícího.

Ke zkoušce je požadována rozsáhlejší písemná práce 4–5 NS dle zadání vyučujícího. Má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu k látce.

Povinná účast studenta na hodinách min. 70 %.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů