Analýza hudebně teoretického textu 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186AHTT7 | zápočet | 3 | 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 66 až 81 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Posluchači studují a pod odborným vedením analyzují hudebně teoretické texty většího rozsahu a předmětné složitosti. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové a sumarizační a syntetizující studie a spisy většího formátu zaměřené na rozsáhlejší a obecnější problematiku hudební teorie v širokém slova smyslu.
Tematické okruhy:
- Studium a analýza hudebně-teoretických textů většího rozsahu.
- Studium textů hudebně kritických, publicistických a popularizačních: jejich forma, styl (jazyk) a zacílení.
- Recenze jako reprezentativní žánr v této oblasti.
Výsledky učení
Student je vybaven praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty, je též schopen aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Cílem je též vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu Analýza hudebně teoretického textu 6. Další požadavky nejsou.
Literatura
Povinná literatura:
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémantické gesto (soubor studií a statí). Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0180-X.
JANÁČEK, Leoš. Hudebně teoretické dílo I. Praha: Supraphon, 1968.
JANÁČEK, Leoš. Hudebně teoretické dílo II. Praha: Supraphon, 1974.
JIRÁNEK, Jaroslav. Asafjevova teorie intonace, její geneze a význam. Praha: Academia, 1967.
JIRÁNEK, Jaroslav. Muzikologické etudy. Praha: Panton, 1981.
KARBUSICKÝ, Vladimír. Tvar a význam v hudbě. Hudební věda XXX, 1993, č. 4, s. 299-329.
KARBUSICKÝ, Vladimír. Smysl a význam v hudbě. Hudební věda XXXI, 1994, č. 1, s. 25-84.
KRESÁNEK, Jozef. Hudba a človek. Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby. Hudobná psychológia. Bratislava: Hudobné centrum, 2000. ISBN 9788088884187.
PARSCH, Arnošt, PIŇOS, Alois, ŠŤASTNÝ, Jaroslav. Transference hudebních elementů v kompozicích současných skladatelů. Brno: JAMU, 2003. ISBN 80-85429-92-6.
VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988.
ZOUHAR, Vít. Postmoderní hudba. Německá diskuse na sklonku 20. století. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0973-9.
Doporučená literatura:
DAHLHAUS, Carl. Analyse und Verurteil. Mainz: Schott, 1970.
DAHLHAUS, Carl. Die Idee der absoluten Musik. Kassel: Bärenreiter, 1978.
EGGEBRECHT, Hans Heinrich. Musikalisches Denken: Aufsätze zur Theorie und Ästhetik der Musik. Wilhelmshaven: Heinrichshofen's Verlag, 1977. Taschenbücher zur Musikwissenschaft (F. Noetzel), 46. ISBN 3-7959-0223-1.
FISCHER, Kurt von. Das Zeitproblem in der Musik. In Das Zeitproblem im 20. Jahrhundert. Ed. R. W. Meyer. Bern: Francke, 1964, s. 296.
GEORGIADES, Thrasybulos. Sakral und Profan in der Musik. München: M. Hueber, 1960.
GEORGIADES, Thrasybulos. Musik und Schrift. München: M. Hueber, 1962, 1964.
HINDEMITH, Paul. Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. Mainz: B. Schotts Söhne, 1937, 1940 (rozšířené vydání).
JIRÁNEK, Jaroslav. Problém systémového uchopení hudby jako jevu sociálně historicky rozrůzněného. Živá hudba VIII, 1983, č. 8, s. 225.
JIRÁNEK, Jaroslav. Janáčkovo dílo jako stylový mikrokosmos české hudby XX. století. Hudební věda VI, 1969, č. 2, s. 150-171.
JIRÁNEK, Jaroslav. Perspektivy dalšího rozvoje Asafjevova učení o intonaci. Hudební věda II, 1965, č. 3, s. 341-371.
JŮZL, Miloš. Hudební systém jako specifický nositel uměleckých informací. In Sborník JAMU VII. Brno – Praha: SPN, 1980, s. 73-87.
SEIFERT, Uwe. Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. Bonn: Verlag für systematische Musikwissenschaft, 1993. ISBN 3922626696.
Hodnoticí metody a kritéria
Od studenta je očekávána aktivní účast v hodinách a zpracování písemné semestrální práce v rozsahu 3–4 normostrany, zadané vyučujícím.
Povinná účast studenta na hodinách min. 70%
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Mg) Hudební teorie - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)