Hudební teorie - systematika 8

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186HTSN8 zkouška 7 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 154 až 189 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Miroslav PUDLÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Miroslav PUDLÁK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Předmět seznamuje studenty s vybranými okruhy hudební teorie. V systematické části jsou probrány v rámci daných okruhů konkrétní koncepty předních teoretiků, v analytické pak jejich využití v rámci různých hudebně-analytických směrů. Součástí studia je kritická četba původních textů.

Tematické okruhy:

Systematická hudební teorie

●Současný stav, významné práce v oblasti systematické hudební teorie, aktuální otázky a perspektivy.

●Dynamické pojetí hudební struktury (jako proces, jako organismus)

●Matematické aspekty hudební teorie (využití matematických postupů v kompozici – teorie grup, stochastická hudba, Fibonacciho řada, algoritmická kompozice).

●Princip hierarchie centrické a distanční.

●Obecný princip identity a kontrastu.

●Zodpovědná vazba v hudební struktuře, formotvornost hudebních složek.

Analytická hudební teorie

●Analýza z poslechu – významní autoři, značení, klady a zápory této metody.

●Schenkerovská analýza – charakteristika, značení, specifika, klady a zápory.

●Transformační a neo-riemannovská teorie.

●Matematické metody hudební analýzy (statistické postupy, teorie grafů, topologie).

Výsledky učení

Student rozumí probraným konceptům a umí je začlenit do vhodných pojmových struktur. Orientuje se v moderních analytických metodách, rozumí jejich specifickým rysům, zná jejich výhody i nevýhody, a je tak připraven volit pro konkrétní skladby vhodnou analytickou metodu.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

GILBERT, Steven E., FORTE, Allen. Introduction to Schenkerian analysis. London: Norton & Company, 1982.

LENDVAI, Ernő. Béla Bartók : an analysis of his Music. London: Kahn & Averill, 1971.

LEWIN, David. Musical form and transformation: four analytic essays. New York: Oxford University Press, 2007. ISBN 9780195317121.

RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků. Praha: Panton, 1969.

THORESSEN, Lasse – HEDMAN, Andreas. Emergent musical forms: Aural explorations. Studies in Music. Ontario: University of Western Ontario, 2015. ISBN neuvedeno

TYMOCZKO, Dmitri. A geometry of music: harmony and counterpoint in the extended common practice. New York: Oxford university press, 2011. ISBN 0195336674.

XENAKIS, Iannis. Formalized music: thought and mathematics in composition. Bloomington: Indiana University Press, 1971. ISBN 0253323789.

Doporučená literatura:

SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker - dávný neznámý. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000. ISBN 80-244-0055-3.

Journal of Music Theory, sv. 42/2, 1998.

SNYDER, B. Music and Memory: An Introduction. Cambridge: MIT Press, 2000. ISBN 0262692376.

Hodnoticí metody a kritéria

Ústní zkouška, ve které student prokáže znalosti látky uvedené v anotaci předmětu:

70% výsledné známky – jedno téma z vypsaných okruhů.

30% výsledné známky – další doplňkové otázky z látky probrané během semestru.

Povinná účast studenta min. 90%

Poznámka

Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů