Seminář hudební teorie 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186SHTE6 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 54 až 69 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Cílem studia je výchova k samostatné tvůrčí práci v oboru hudební teorie, rozvíjení tvůrčí invence při formulaci a řešení hudebně teoretických problémů na základě studia cizojazyčné literatury a pokročilý rozvoj schopnosti studenta účastnit se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse, která již bude plně zařazena do profesionální vědecké akce.
Tematické okruhy:
Základní náplní semináře je prezentace výsledků vlastní samostatné práce posluchačů v hudebně teoretickém oboru (předkládají se témata z oboru hudební teorie systematické, analytické i syntetické). Student 3. roč. bakalářského stupně volí pro svůj referát téma z připravované bakalářské práce nebo z látky probírané v předmětech Hudební teorie - systematika nebo Hudební teorie – specializovaná problematika. Na půdě semináře též vystupují hosté – pedagogové a doktorandi z příbuzných pracovišť akademií a univerzit z domova i ze zahraničí. Každé vystoupení a rozprava k němu je následně podrobena společnému hodnocení.
Výsledky učení
Student přistupuje k přípravě svého referátu samostatně, používá znalosti z cizojazyčné hudebně teoretické literatury nastudované během prvních pěti semestrů a využívá vlastní kreativity při práci v oblasti hudební teorie, rozvíjí tvůrčí invenci při formulaci a řešení teoretických problémů, účastní se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse a umí při ní využívat věcné argumenty.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6.
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
SPURNÝ, Lubomír. Heinrich Schenker (1868-1935): kapitoly z hudební teorie a analýzy. Praha: KLP, 2012. Hudební teorie & estetika. ISBN 978-80-86791-12-8.
Doporučená literatura:
BEZDĚK, Jiří a Věra ŠUSTÍKOVÁ. Metodologie strukturální analýzy koncertního melodramu. Teoretické reflexe hudební výchovy [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 2018, 14(2), 15 [cit. 2019-04-26]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/wmus/studium/doktor/teoreticke_reflexe_hv_14_2/obsah.htm
FORTE, Allen a Steven E. GILBERT. Introduction to Schenkerian Analysis:: Form and Content in Tonal Music. 2. Edition Unstated edition, 1982. ISBN 978-0393951929.
HONS, Miloš. Hudební forma, struktura a tvar v názorech teoretiků a skladatelů minulého století. Živá hudba 14. Praha: Togga: AMU, 2005., 89-98. ISSN 0514-7735.
JANEČEK, Karel. Harmonie rozborem. 1. Praha: Supraphon, 1982.
JIRÁNEK, Jaroslav. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha: St. pedag. nakl., 1991.
Webové stránky Society of Music Analysis - https://www.sma.ac.uk/
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje vystoupení studenta na semináři s referátem o celkové délce 45 minut a jeho aktivní účast v diskusi o svém vystoupení i o dalších referátech.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)