Seminář hudební teorie 10

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186SHTN0 zápočet 5 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 107 až 132 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš REINDL

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš REINDL

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Cílem studia je rozvinout stav dosažený v předmětu Seminář hudební teorie 9 tím, že

bude dále položen větší akcent k samostatné tvůrčí práci v oblasti přesahů hudební teorie do dalších oborů, bude se invenčně řešit formulování charakteristiky uvedených přesahů,

studenta se naučí kvalifikovaně a kompetentně účastnit odborné diskuse k uvedenému tématu.

Tematické okruhy:

Základní náplní semináře je prezentace výsledků vlastní samostatné práce posluchačů v hudebně teoretickém i vydavatelském oboru (předkládají se témata z oboru hudební teorie systematické, analytické i syntetické, též však i témata problematiky notové edice). Student magisterského stupně volí pro svůj referát téma z připravované diplomové práce nebo z předmětu Vydavatelská činnost 4. Na půdě semináře též vystupují hosté - pedagogové a doktorandi z příbuzných pracovišť akademií a univerzit z domova i ze zahraničí. Každé vystoupení a rozprava k němu je následně podrobena společnému hodnocení.

Výsledky učení

Student dosahuje rozvinutí výsledku dosaženého v rámci předmětu Seminář hudební teorie 9 tím, že přistupuje k přípravě svého referátu samostatně a využívá vlastní kreativity při práci v oblasti přesahů hudební teorie do dalších oborů, rozvíjí tvůrčí invenci při formulaci a řešení uvedených teoretických problémů, účastní se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse a umí při ní využívat věcné argumenty.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura

CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.

COOPER, Grosvenor – MEYER, Leonard B. The rhythmic structure of music. Chicago: University of Chicago, 1960.

COPE, David. Techniques of the contemporary composer. New York: Schirmer Books, 1997. ISBN 0-02-864737-8.

JELINEK, Hans. Uvedení do dodekafonické skladby. (z něm. orig. Anleitung zur Zvölftonkomposition, přeložil Eduard Herzog). Praha: Supraphon, 1967.

MERTENS, Wim. American minimal music: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass. New York: Broude, 1983. ISBN 0900707763.

NYMAN, Michael. Experimental Music: Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 0521653835.

PIŇOS, Alois. Tónové skupiny. Praha: Edition Supraphon, 1971.

RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Supraphon, 1978.

RISINGER, Karel. Nauka o kontrapunktu XX. století. Praha: Panton, 1984.

SIMMS, Bryan R. Music of the Twentieth Century: style and structure. New York: Schrimer Books, 1996. ISBN 0-02-872392-9.

SCHWARZ, K. Robert. Minimalists. London: Phaidon, 1996. ISBN 0714833819.

Další literatura bude upřesněna v souvislosti s konkrétními tématy seminářů.

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu podmiňuje vystoupení studenta na semináři s referátem o celkové délce minimálně 70 minut a jeho aktivní účast v diskusi o svém vystoupení i o dalších referátech.

Povinná účast studenta na seminářích min. 90%

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů