Seminář hudební teorie 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186SHTN7 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky: Cílem studia je výchova k samostatné tvůrčí práci v oboru hudební teorie, podpora tvůrčí invence při formulaci a řešení hudebně teoretických problémů, rozvoj schopnosti studenta účastnit se kvalifikovaně a kompetentně v odborné diskusi.
Tematické okruhy:
Základní náplní semináře je prezentace výsledků vlastní samostatné práce posluchačů v hudebně teoretickém i vydavatelském oboru (předkládají se témata z oboru hudební teorie systematické, analytické i syntetické, též však i témata problematiky notové edice). Student magisterského stupně volí pro svůj referát téma z připravované diplomové práce nebo z aktuálně probírané látky v rámci předmětu Hudební teorie – systematika 7 nebo Vydavatelská činnost 1. Na půdě semináře též vystupují hosté - pedagogové a doktorandi z příbuzných pracovišť akademií a univerzit z domova i ze zahraničí. Každé vystoupení a rozprava k němu je následně podrobena společnému hodnocení.
Výsledky učení
Student přistupuje k přípravě svého referátu samostatně a využívá vlastní kreativity, rozvíjí tvůrčí invenci při formulaci a řešení teoretických problémů, účastní se kvalifikovaně a kompetentně odborné diskuse a umí při ní využívat věcné argumenty.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura
FORTE, Allen, and Steven E. Gilbert. Introduction to Schenkerian Analysis. New York: W. W. Norton and Company, 1982.
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969. Edice hudební vědy.
TICHÝ, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1994. ISBN 80-7331-897-0.
Doporučená literatura
CAGE, John. Silence: Přednášky a texty. Praha: Tranzit, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
COOPER, Grosvenor a Leonard B. MEYER. The rhythmic structure of music. Chicago: University of Chicago, 1960.
COPE, David. Techniques of the contemporary composer. New York: Schirmer Books, 1997. ISBN 0-02-864737-8.
JELINEK, Hans: Uvedení do dodekafonické skladby. (z něm. orig. Anleitung zur Zvölftonkomposition, přeložil Eduard Herzog). Praha: Supraphon, 1967.
MERTENS, Wim. American minimal music: La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass. New York: Broude, 1983. ISBN 0900707763.
NYMAN, Michael. Experimental Music: Cage and Beyond. Cambridge: Cambridge University Press, 2012. ISBN 0521653835.
PIŇOS, Alois. Tónové skupiny. Praha: Supraphon, 1971. ISBN neuvedeno.
RISINGER, Karel. Nauka o kontrapunktu XX. století. Praha: Panton, 1984.
RISINGER, Karel: Nauka o harmonii XX. století. Praha: Supraphon, 1978.
SCHWARZ, K. Robert. Minimalists. London: Phaidon, 2008. ISBN 9780714847733.
SIMMS, Bryan R.: Music of the Twentieth Century: style and structure. New York: Schrimer Books, 1996. ISBN 0-02-872392-9.
Další literatura bude upřesněna podle konkrétních témat na semináři.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje vystoupení studenta na semináři s referátem o celkové délce minimálně 45 minut a jeho aktivní účast v diskusi o svém vystoupení i o dalších referátech.
Povinná účast studenta na seminářích min. 90%
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Hudební teorie (Mg) Hudební teorie - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Hudební teorie (Mg) - Hudebně-vydavatelská činnost - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)