Studium skladeb pro program Skladba 6
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186SSPS6 | zkouška | 2 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | anglicky, česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Seznámit studenty se skladbami významných autorů využívajících kompoziční systémy typické pro 2. polovinu 20. století.
Tematické okruhy:
- komplexní metro-rytmické struktury
- stochastická hudba
- grafické a verbální partitury
- analýzy vybraných částí probíraných skladeb
- srovnávání vypracovaných průběžných analýz studentů a diskuse
- prezentace závěrečných analýz a diskuse
Výsledky učení
Studenti jsou schopni samostatně identifikovat kompozičních postupy u konkrétních skladeb a zvolit vhodné analytických metody. Přistupují k analýze tvůrčím způsobem, dokáží rozkrýt záměry skladatele a interpretační nároky konkrétních skladeb.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BERNARD, Jonathan W. The Evolution of Elliott Carter's Rhythmic Practice. Perspectives of New Music, Vol. 26, No. 2 (Summer, 1988), pp. 164-203.
CAGE, John. Silence. Praha: tranzitdispay, 2010.
DELIO, Thomas. Twentieth century music scores. New Jersey: Prentice Hall, 1989.
Graficke partitury a koncepty : Graphic scores and concepts. Praha: Audio ego, 1996.
LONDON, Justin. Hearing in Time : Psychological Aspects of Musical Meter. Oxford: Oxford University Press, 2004.
LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: Nakladatelství AMU, 1998.
Orchestrace jako proces (kolektiv autorů – katedra skladby HAMU)
SIMMS, Bryan R. Music of the twentieth century : an anthology. New Jersey: Schirmer, 1986.
XENAKIS, Iannis. Formalized music. Hillsdale: Pendragon Press, 1992.
Notové materiály a nahrávky analyzovaných skladeb.
Doporučená literatura:
KOFROŇ, Petr. Třináct analýz. HaH: Jinočany, 1993.
KOSTKA, Stefan. Materials and techniques of twentieth-century music. New Jersey: Prentice Hall, c2006.
LEEUW, Ton de. Music of the twentieth century: a study of its elements and structure. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005
LESTER, Joel. Analytic approaches to twentieth-century music. New York: W.W. Norton, 1989.
PARSCH, Arnošt – PIŇOS, Alois – ŠŤASTNÝ, Jaroslav. Náhoda, princip, systém, řád. Brno: JAMU, 2005.
RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: Panton, 1969.
SIMMS, Bryan R. Music of the twentieth century : style and structure. New Jersey: Schirmer, 1996.
STEIN, Deborah. Engaging music : essays in music analysis. New York Oxford: Oxford University Press, 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou udělení atestace je aktivní účasti na hodinách a 30minutová prezentace samostatně vypracované ucelené analýzy skladby odpovídající probírané látce (student obstará partituru, nahrávku a analytický diagram, který předloží k diskusi (40 %).
Předmětem zkoušky je obhajoba písemné verze samostatné analýzy se zapracovanými opravami, jež vyplynuly z diskuse při prezentaci (60 %).
Povinná účast studenta na semináři min. 80 %.
Poznámka
není
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Composition (MA) - from 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)