Studium skladeb 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186STS3 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Seznámit studenty se skladbami významných autorů pozdního romantismu a stylů počátku 20. století. Důraz je kladen na harmonické dění, především terciové vztahy v rozšířené tonalitě a postupný posun hranice mezi konsonancí a disonancí. Probrána je jak klavírní a kvartetní sazba, tak velký orchestr. Zařazeny jsou i skladby programní a písně.
Tematické okruhy:
- rozšířená tonalita
- terciové vztahy v tonálním plánu
- práce s disonancí
- motivicko-tematická práce
- programní hudba a text
- klavírní a kvartetní sazba a jejich vývoj
- velký romantický orchestr
- píseň
Výsledky učení
Student se orientuje v orchestrální partituře, rozlišuje stylové prvky, zohledňuje i mimohudební složky. Dokáže vyhodnotit komplexní souhru většího množství hudebních složek. Přistupuje k analýze tvůrčím způsobem, dokáží rozkrýt záměry skladatele a interpretační nároky konkrétních skladeb. Dokáže svá pozorování stručně shrnout, vizualizovat a obhájit v diskusi.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
COHN, Richard Lawrence. Audacious euphony : chromaticism and the triad's second nature. New York: Oxford university press, 2012. ISBN 978-0-19-977269-8.
LARUE, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis, a companion text. Michigan: Harmonie Park Press, 2011. ISBN 0-89990-156-5.
VOLEK, Jaroslav. Struktura a osobnosti hudby. Praha: Panton, 1988
Notové a zvukové materiály ke studovaným skladbám.
Doporučená literatura:
GRIFFITHS, Paul. The string quartet : a history. New York: Thames and Hudson, 1983.
SABBAGH, Peter. The development of harmony in Scriabin's works. Boca Raton: Universal Publishers, 2003. ISBN 1-58112-595-X.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě průběžné aktivní účasti na hodinách (60 %) a samostatně vypracované ucelené analýzy skladby odpovídající probírané látce (40 %). K ní si student připraví 30minutovou prezentaci: obstará partituru, nahrávku a vytvoří analytický diagram, který předloží k diskusi.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 10:30–12:00 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)