Teorie skladby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186TS3 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Přednáška je zaměřena na základní otázky akordiky a harmonie z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie a hudební režie. Cílem studia je poznat a aplikovat hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Zvláštní pozornost je věnována vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti harmonického myšlení.
Tematické okruhy:
- Pojmy „akord“, „průběžná harmonie“, akordika v hudbě 19., 20. a 21. stol.
- Konsonantní a disonantní složky, vyhodnocení zvukovosti moderního souzvuku
- Názvosloví moderních souzvuků
- Základní tóny klasických a moderních souzvuků
- Problematika harmonické funkcionality v hudbě 19., 20. a 21. stol., akustické a psychologické předpoklady harmonického myšlení, tóny reálné a imaginární
- Harmonický pohyb, problematika závěrového harmonického sledu
- Princip čisté tóniky, princip citlivého tónu
- Princip funkční
- Harmonické pole
- Praktické analýzy hudby 19., 20. a 21. století po stránce akordiky a harmonie
Výsledky učení
Student zná hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie tradiční i moderní a aplikuje je do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Postihuje souhru tónů reálných a imaginárních, uvedené poznání využívá pak pro formulaci svých uměleckých i vědeckých názorů.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. 1. Praha: Československé akademie věd, 1965.
PEARSALL, Edward. Twentieth-century music theory and practice. New York: Routledge, Taylor & Francis, 2012. ISBN 978-0-415-88895-0.
PIŇOS, Alois. Tónové skupiny. Praha: Supraphon, 1971.
RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Editio Supraphon, 1978.
Doporučená literatura:
FORTE, Allen. The structure of atonal music. London New Haven: Yale University Press, c1973.
ISBN 978-0-300-02120-2
LILL, Karel. Taxonomie kvalit akordů ze Základů moderní harmonie Karla Janečka (1965) a její interpretace podle americké teorie tónových tříd. Živá hudba. Praha: AMU, 2018, s. 24-44. ISSN 0514-7735.
RISINGER, Karel. Současná hranice tonality. Praha: Panton, 1974.
Hodnoticí metody a kritéria
Udělení zápočtu podmiňuje úspěšné absolvování písemného testu z látky probrané během semestru.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:00–10:30 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Dirigování (Bc) od 2022/2023 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)